Hanna Broddas bild
Hanna Brodda, grundare
Det var 2009 jag startade Dina mediciner för att människor ska kunna dela egna erfarenheter av läkemedel. Här bloggar jag om egna erfarenheter, hälsopolitik och medicin-konsumentfrågor. Alltid på patientens sida.

*************************************************************

Uppdaterad: 2013-02-08

19 kommentarer

Jag blev tjock av LCHF

Bild

Korv och ägg ger 330 kalorier. Lättfil och svensk musli ger 175 kalorier. Den senare måltiden ger dessutom avsevärt mindre koldioxidutsläpp, mer fibrer och obefintlig mängd mättade fetter som inte är bra för kroppens hjärta och kärl. Alltså mätt, smal och miljövänlig.

Det gick inte fort. Inte heller hann jag bli särskilt jättetjock. Tvärtom kom kilona krypande och hade jag inte varit uppmärksam (vägt mig) hade de kunnat bli en hälsofara.

Så här gick det till.

För ett par år sedan lade jag om min kost lite grann. Redan innan åt jag ganska balanserat. Mycket fisk och grönsaker, ibland kött, lite pasta, potatis eller ris varje dag. Då åt jag också lättfil, tog mellanmjölk i kaffet och sällan smör på mackan.

Sedan kom LCHF och jag bytte lydigt lättfilen till fullfettfil. Mellanmjölken till fullfettmjölk och på med lite extra grädde i såsen. Fullfett förstås. "Man blir ju så mycket mättare under längre tid!" Ut med pastan och in med bönorna. Smör på brödet. Fullkorn, helkorn, pumpernikelartat bröd förstås.

När jag i somras efter semestern hade skrattat tillsammans med min kollega åt alla hennes nya semesterkilon hon gått upp gick jag själv hem och vägde mig. Skrattet tystnade. Jag hade gått upp sex kilo. Gick av vågen och upp igen. Det kunde ju bara inte stämma. Sex kilo är ganska exakt tio procent mer än för tre år sedan. Om bara några år kommer jag inte ens kunna knyta mina egna skor.

Den här skrämmande historien utspelade sig för drygt en månad sedan. Idag har jag gått ner fem kilo med min nya app Shape Up. Den gör något så omodernt som räknar kalorier. Riktig 80-tals modell alltså. Smör går bort, med lättfil på morgonen kan jag äta mig mätt utan att slå i kaloritaket och en och annan bantningsshake räddar restaurangmiddagarna. Vill jag dricka vin en kväll måste jag träna under dagen för att kunna hålla min budget på 1338 kalorier om dagen.

Shapeup fungerar genom att man knappar in sin målvikt i appen.

Mitt mål är 58 kilo som jag brukat väga fördelat på mina 164 centimeter. Dit vill jag nå genom att gå ner ett halvt kilo i veckan och det skulle ta 11 veckor.

Jag vägde 63,8 kilo.

Appen räknar då ut hur mycket kalorier det motsvarar. Matens kalorier finns inlagd eller scannas av med telefonens kamerafunktion mot streckkoden.

Min dagskaloribudget är alltså 1338 kalorier. Det är lika mycket som fyra mackor med bregott, brieost och salami. Lika mycket som i tio glas fullfett mjölk, det vill säga med 3 procents fett.

Eller, som jag äter i dag, enorma mängder grönsaker, massor av sallad, fisk och musslor. Jag äter fortfarande olivolja, fet fisk och jordnötter. Varje dag nästan, men inte för mycket. Jag äter till och med pasta och potatis, men de innehåller en hel del kalorier så det blir inte för mycket av det heller.

Ett kålhuvud på ett kilo = 220 kalorier

150 gram musslor = 222 kalorier

Två potatisar = 180 kalorier

Fullkornsbrödskiva utan socker = 95 gram

Det är mer miljövänligt och nu äter jag plötsligt sådant som man vet minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Vikten i sig, det vill säga fettet man bär omkring på innehåller bland annat hormoner som påverkar hälsan och cancerrisken. Nu har jag blivit av med tre kilo hormonutsöndrande och blodfetthöjande fettdepåer som tidigare satt på min kropp. De syntes nog inte så mycket. Ingen kommenterade min vikt, varken då eller nu. Det är inte därför jag kaloribantar.

LCHF passade inte mig. Jag går upp av extra fett och ner i vikt av färre kalorier, för mig fungerar det precis som experterna säger.

Här är mitt i min 10 veckors viktresa med appen Shapeup: 63,8 ner till 58 kilo. Ett halvt kilo i veckan enligt plan.

Kategorier:

Livsstil Kilokampen Kvinna LCFH
Tillbaka till bloggen
*/ ?>

Kommentera artikeln

Kommentar av anonym

Skrivet 8/4

Jag blir också fet av LCHF

anonyms bild
Jag har ätit LCHF i snart 3 månader och blir katastrofalt fetare. Läser på, följer böcker och råd, kapat nästan helt mejeriprodukter, äter inget gluten och håller nere kolhydrater. Körtbåde strikt och mer vanlig LCHF - men ökar i både omfång och vikt. Får panik då det snart är sommar. Vet inte vad jag ska välja istället????

Kommentar av Louise Hannu

Skrivet 13/3

Jag har hållit på med LCHF i

Louise Hannus bild
Jag har hållit på med LCHF i snart 4 veckor och mellan onsdag v.10 och onsdag v. 11 hade jag lyckats tappa 6 cm i midjan och jag gör ingen extrem träning eller så. Utan jag tränar när jag stiger upp på morgonen, innan jag äter och så är det nog med det :) Fast å andra sidan äter jag bara kring 1200 kalorier om dagen, men ingen pasta, inget bröd alls, inga kolhydrater över huvud taget. Sedan ska man inte dricka mjölk/fil alls när man håller på med LCHF för mjölk och fil innehåller mjölksocker som inte är bra för en. Om man vill förvänta sig viktnedgång så måste man kanske göra det ordentligt :)

Kommentar av lfk

Skrivet 3/3

rätt sätt

lfks bild
Lchf reglerar en del upp hos vissa för att få kroppen att hitta idealvikten. Ska man ändå absolut ned ändå, så ska man ligga på 20 MAX 30 kollisar samt träna både cardio o vikter… tungt 20 min. 2 ggr i veckan. Gå ned ännu mer? När du väl nått ketos, fasta 20 timmar innan styrkepasset o kroppen hittar bara fettreserven att förbränna. ;)

Kommentar av Linda

Skrivet 12/2

Ej LCHF

Lindas bild
Tyvärr är inte LCHF alls ett begrepp som det råder förvirring runt. Man får helt enkelt inte äta fil, mjölk, bröd eller bönor. Tyvärr. Dock får man äta många andra goda och nyttiga grönsaker. För att äta vanlig lchf (ej strikt!) ska man hålla sig kring 20-25kolhydrater per dag och det betvivlar jag att du gjorde om du drack mjölk/åt fil. Bara på ett glas mjölk kommer du upp i hälften av dagsintaget. Du åt helt enkelt en sorts HCHF, och det är sådan kost som gör att gemene man går upp i vikt!

Kommentar av anonym

Skrivet 29/12

Avgifta och återställa tarmfloran vid bantning

anonyms bild
det är omöjligt att banta om man inte har rätt mikroflora nere i grovtarmen. Med rätt näring till de goda bakterierna tillväxer denna ordentligt och tränger ut dem som avger skadliga substanser som att ombilda näringen till fett, istället för till energi. Enkelt naturmedel koncentrat av jordärtskocka + blåstång med jod och krom gör just detta. Ni hittar bipacksedeln här: http://www.aktivsyn.se/bp_topinulin.html Den tar dessutom bort sug efter sött och annat, så man underlättar bantning. Tömmer tarmfickor på köpet.

Kommentar av anonym

Skrivet 28/12

du har inte provat LCHF :)

anonyms bild
Om man äter LCHF så får man inte äta varken fullfetts fil eller fullfetsmjölk inte heller grovt bröd, inte något bröd alls faktiskt. De mejeriprodukter som är okej som innehåller lite kolhydrater är cremefraiche och riktig grädde men ska ätas max 3 dl om dagen och helst inget av om man kör för viktminskning. Bönor är inte lchf. Läs på innan du smutskastar pga du har gjort Fel. Förstår verkligen varför du gick upp i vikt med den kosten :)

Kommentar av anonym

Skrivet 2/9

Hahaha

anonyms bild

Spendera mer tid till raska promenader/jogg än du gör ätandes mat så ska du se att det löser sig.

Kommentar av Hanna Brodda

Skrivet 20/2

LCHF är inte No carb, bara low

Hanna Broddas bild

Det är klart att det råder viss förvirring när det gäller LCHF
eftersom det inte är någon vetenskapligt fastställd metod och saknar
långsiktiga studier. Ska se om jag kan förklara mig.

LCHF är ett svenskt begrepp, trots att det är på
engelska, och det går i princip ut på att öka fett- och proteinintaget
och minska kolhydraterna. Low carb betyder dock inte No carb. Viss andel
kolhydrater menade uppfinnarna av denna metod ändå att man skulle äta,
annars hade de döpt den till NCHF förmodar jag. Kikärtor till exempel
innehåller en tiondel kolhydrater och det är att betrakta som lite. Det
är klart att bacon och bearnaise innehåller ännu mindre kolhydrater.
(Det var tyvärr den typen av kost som jag gick upp i vikt av.)

Det finns flera skolor inom lågkolhydratsområdet:

Atkins. Den amerikanske läkaren Atkins som såg att hans patienter inte mådde bra när de proppade i sig flingor och bullar.

GI. GI-metoden som bygger på att mäta kroppens
reaktion på olika mat. När insulinproduktionen ökar mycket har produkten
en högt glykemiskt index. Har visat goda resultat för till exempel
diabetespatienter.

Montignac. Fransosen som märkte att han gick ner i vikt av att peta bort brödbiten under gåslevern och sedan skrev en bok om sin upptäckt.

Alla de här metoderna tycker jag har en poäng. Det vill säga att vi
bör äta mindre kolhydrater. De metoder som skiljer på olika kolhydrater
och olika fettsorter är ännu klokare. Det jag inte tror på är att vi
skulle må bra av att äta mycket fett och kött.

Så länge det finns oändligt många fler studier som visar att
högvegeterisk kost med lite fett gör att människor håller sig friska och
lever längre, än de som bevisar motsatsen, så kommer jag att praktisera
HVLF, High veg low fat.

Tycker du att jag förstått begreppet LCHF fel? Berätta, vad innebär det för dig?

Kommentar av anonym

Skrivet 23/3

Snälla Hana

anonyms bild

vilket gör dig hungrig

Kommentar av anonym

Skrivet 16/12

Passar inte alla

anonyms bild

Vi valde en medelväg som vi mår bra av, numera även 100% fria från komjölksprodukter, läs här dalaglitter.com/2012/01/25/206/

Annons