hela_telefonennov12_140

Det gick inte fort. Inte heller hann jag bli särskilt jättetjock. Tvärtom kom kilona krypande och hade jag inte varit uppmärksam (vägt mig) hade de kunnat bli en hälsofara.

Så här gick det till.

För ett par år sedan lade jag om min kost lite grann. Redan innan åt jag ganska balanserat. Mycket fisk och grönsaker, ibland kött, lite pasta, potatis eller ris varje dag. Då åt jag också lättfil, tog mellanmjölk i kaffet och sällan smör på mackan.

Det gick inte fort. Inte heller hann jag bli särskilt jättetjock. Tvärtom kom kilona krypande och hade jag inte varit uppmärksam (vägt mig) hade de kunnat bli en hälsofara.

Så här gick det till.

För ett par år sedan lade jag om min kost lite grann. Redan innan åt jag ganska balanserat. Mycket fisk och grönsaker, ibland kött, lite pasta, potatis eller ris varje dag. Då åt jag också lättfil, tog mellanmjölk i kaffet och sällan smör på mackan.

Sedan kom LCHF och jag bytte lydigt lättfilen till fullfettfil. Mellanmjölken till fullfettmjölk och på med lite extra grädde i såsen. Fullfett förstås. "Man blir ju så mycket mättare under längre tid!" Ut med pastan och in med bönorna. Smör på brödet. Fullkorn, helkorn, pumpernikelartat bröd förstås.

När jag i somras efter semestern hade skrattat tillsammans med min kollega åt alla hennes nya semesterkilon hon gått upp gick jag själv hem och vägde mig. Skrattet tystnade. Jag hade gått upp sex kilo. Gick av vågen och upp igen. Det kunde ju bara inte stämma. Sex kilo är ganska exakt tio procent mer än för tre år sedan. Om bara några år kommer jag inte ens kunna knyta mina egna skor.

Den här skrämmande historien utspelade sig för drygt en månad sedan. Idag har jag gått ner fem kilo med min nya app Shape Up. Den gör något så omodernt som räknar kalorier. Riktig 80-tals modell alltså. Smör går bort, med lättfil på morgonen kan jag äta mig mätt utan att slå i kaloritaket och en och annan bantningsshake räddar restaurangmiddagarna. Vill jag dricka vin en kväll måste jag träna under dagen för att kunna hålla min budget på 1338 kalorier om dagen.

Shapeup fungerar genom att man knappar in sin målvikt i appen.

Mitt mål är 58 kilo som jag brukat väga fördelat på mina 164 centimeter. Dit vill jag nå genom att gå ner ett halvt kilo i veckan och det skulle ta 11 veckor.

Jag vägde 63,8 kilo.

Appen räknar då ut hur mycket kalorier det motsvarar. Matens kalorier finns inlagd eller scannas av med telefonens kamerafunktion mot streckkoden.

Min dagskaloribudget är alltså 1338 kalorier. Det är lika mycket som fyra mackor med bregott, brieost och salami. Lika mycket som i tio glas fullfett mjölk, det vill säga med 3 procents fett.

Eller, som jag äter i dag, enorma mängder grönsaker, massor av sallad, fisk och musslor. Jag äter fortfarande olivolja, fet fisk och jordnötter. Varje dag nästan, men inte för mycket. Jag äter till och med pasta och potatis, men de innehåller en hel del kalorier så det blir inte för mycket av det heller.

Ett kålhuvud på ett kilo = 220 kalorier

150 gram musslor = 222 kalorier

Två potatisar = 180 kalorier

Fullkornsbrödskiva utan socker = 95 gram

Det är mer miljövänligt och nu äter jag plötsligt sådant som man vet minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Vikten i sig, det vill säga fettet man bär omkring på innehåller bland annat hormoner som påverkar hälsan och cancerrisken. Nu har jag blivit av med tre kilo hormonutsöndrande och blodfetthöjande fettdepåer som tidigare satt på min kropp. De syntes nog inte så mycket. Ingen kommenterade min vikt, varken då eller nu. Det är inte därför jag kaloribantar.

LCHF passade inte mig. Jag går upp av extra fett och ner i vikt av färre kalorier, för mig fungerar det precis som experterna säger.

Här är mitt i min 10 veckors viktresa med appen Shapeup: 63,8 ner till 58 kilo. Ett halvt kilo i veckan enligt plan.

Av Hanna Brodda
12 november, 2012

19 kommentarer

  • Av Anonym 13 november, 2012

    Inte LCHF
    ”Ut med pastan och in med bönorna. Smör på brödet. Fullkorn, helkorn, pumpernikelartat bröd förstås.”

    Funderar lite….eller rättare sagt mycket på detta. När du äter LCHF ska man INTE äta bröd alls, man ska heller inte äta bönor som innehåller massor av kolhydrater och föralldel även proteiner. Man ska knappt äta linser!
    Du har ju motarbetat syftet med högfet kost med att tillsätta kolhydrater iaf. Då hade du lika gärna kunnat äta en vanlig hederlig bondmiddag med stek, potatis och gräddsås.
    Tråkigt när du som nu blandar ihop GI och LCHF.
    Men lycka till med viktminskningen 🙂

  • Av Anonym 14 november, 2012

    Don efter person
    LCHF ex. Jag skulle aldrig klara av en speciell diet. Jag tror man kan äta allsidigt men man måste rör sig väldigt mycket. När man ex blir äldre, 50 plus, fungerar kroppen litet sämre, matsmältningen långsammare och ämnesomsättningen blir sämre. Då måste man röra sig mycket mer och tänka sig för. Om man utesluter dåligt fett, socker och för mycket salt så klarar man sig bra. Klart man måste anstränga sig litet, men det är det ju värt. Kommer ihåg när jag köpte strl 38 och undrade varför jag inte kunde ha den. Jag trodde det var ett klädmärke som inte passade mig. Tog många år för mig att fatta vad som hände. Det smyger sig på en. Kilona. Ruth P

  • Av Anonym 14 november, 2012

    Håller med
    Det går inte att äta vare sej bönor, eller bröd tillsammans med högfettkost. Blomkål o blomkålsmos, vitkålspasta (strimlad wookad vitkål) är fina tillbehör till biffen o gräddsåsen. Enda brödvarianten är fröbröd, finns recept på bl.a här http://dalaglitter.com Själv har jag också en GI variant, men utan gluten och komjölksprodukter, men mycket av ekologiskt ,kokosfett, rapsolja, olivolja, getost,havremjölk, havregrädde, frön och nötter mm. Detta för att jag genom denna kost blivit av med Rosacea samt att jag är friskare än någonsin rent allmänt. Må Gott, hälsning Kulla-Gulla

  • Av Anonym 16 november, 2012

    Detta är inte LCHF
    Oops..nu blev det visst en hel del faktafel i artikeln. Mig veterligen har du aldrig provat LCHF. Den kost du provat har nog ingen påstått ska fungera för att gå ned i vikt, eftersom du kört någon slags högfetts-GI.

    Roligt att du hittat en modell som passar dig, men dubbelkolla gärna att du är påläst innan du skriver nästa artikel 😉

  • Av Anonym 14 december, 2012

    Men hallå!!!
    Men snälla, skriv inte en negativ artikel om hur du gick upp i vikt när du åt ”LCHF” för de va inte det du åt!! Hoppas inte du hunnit lura allt för många människor med din okunskap!

  • Av Anonym 14 december, 2012

    Håller med!
    Jag gick också upp av LCHF kost.Dessutom tror jag inte det är nyttigt i längden.Har gått ner 15 kg på 1år trots Hypotyreos(Levaxinbehandlas).Äter mest grönsaker,frukt,fisk kyckling,kött,ägg,fullkornsbröd,lättyoggi,potatis,fullkornsris o pasta.Åren innan behandling gav mig över 30kg övervikt. Så jag har en bra bit kvar.Hade aldrig stått ut med LCHFi längden,avskyvärt äckligt,med allt kött,korv smör,feta ostar mm..

  • Av Anonym 16 december, 2012

    Lchf
    Har ätit Lchf i två års tid, har gått ner i vikt och mår bra av den kosten. Du äter helt fel, så läs på vad Lchf handlar om innan du skriver negativt om kosten.

  • Av Anonym 16 december, 2012

    Passar inte alla
    Vi valde en medelväg som vi mår bra av, numera även 100% fria från komjölksprodukter, läs här dalaglitter.com/2012/01/25/206/

  • Av Hanna Brodda 20 februari, 2013

    Det är klart att det råder

    Det är klart att det råder viss förvirring när det gäller LCHF eftersom det inte är någon vetenskapligt fastställd metod och saknar långsiktiga studier.

    LCHF är ett svenskt begrepp, trots att det är på engelska, och det går i princip ut på att öka fett- och proteinintaget och minska kolhydraterna. Low carb betyder dock inte No carb. Viss andel kolhydrater menade uppfinnarna av denna metod ändå att man skulle äta, annars hade de döpt den till NCHF förmodar jag. Kikärtor till exempel innehåller en tiondel kolhydrater och det är att betrakta som lite. Det är klart att bacon och bearnaise innehåller ännu mindre kolhydrater. (Det var tyvärr den typen av kost som jag gick upp i vikt av.)

    Det finns flera skolor inom lågkolhydratsområdet:

    Atkins. Den amerikanske läkaren Atkins som såg att hans patienter inte mådde bra när de proppade i sig flingor och bullar.

    GI. GI-metoden som bygger på att mäta kroppens reaktion på olika mat. När insulinproduktionen ökar mycket har produkten en högt glykemiskt index. Har visat goda resultat för till exempel diabetespatienter.

    Montignac. Fransosen som märkte att han gick ner i vikt av att peta bort brödbiten under gåslevern och sedan skrev en bok om sin upptäckt.

    Alla de här metoderna tycker jag har en poäng. Det vill säga att vi bör äta mindre kolhydrater. De metoder som skiljer på olika kolhydrater och olika fettsorter är ännu klokare. Det jag inte tror på är att vi skulle må bra av att äta mycket fett och kött.

    Så länge det finns oändligt många fler studier som visar att högvegeterisk kost med lite fett gör att människor håller sig friska och lever längre, än de som bevisar motsatsen, så kommer jag att praktisera HVLF, High veg low fat.

    I slutändan är det bättre för oss flesta att äta mindre generellt, men det skulle ju vara trist att alltid göra det bästa. Eller hur?

  • Av Hanna Brodda 20 februari, 2013

    LCHF är inte No carb, bara low

    Det är klart att det råder viss förvirring när det gäller LCHF
    eftersom det inte är någon vetenskapligt fastställd metod och saknar
    långsiktiga studier. Ska se om jag kan förklara mig.

    LCHF är ett svenskt begrepp, trots att det är på
    engelska, och det går i princip ut på att öka fett- och proteinintaget
    och minska kolhydraterna. Low carb betyder dock inte No carb. Viss andel
    kolhydrater menade uppfinnarna av denna metod ändå att man skulle äta,
    annars hade de döpt den till NCHF förmodar jag. Kikärtor till exempel
    innehåller en tiondel kolhydrater och det är att betrakta som lite. Det
    är klart att bacon och bearnaise innehåller ännu mindre kolhydrater.
    (Det var tyvärr den typen av kost som jag gick upp i vikt av.)

    Det finns flera skolor inom lågkolhydratsområdet:

    Atkins. Den amerikanske läkaren Atkins som såg att hans patienter inte mådde bra när de proppade i sig flingor och bullar.

    GI. GI-metoden som bygger på att mäta kroppens
    reaktion på olika mat. När insulinproduktionen ökar mycket har produkten
    en högt glykemiskt index. Har visat goda resultat för till exempel
    diabetespatienter.

    Montignac. Fransosen som märkte att han gick ner i vikt av att peta bort brödbiten under gåslevern och sedan skrev en bok om sin upptäckt.

    Alla de här metoderna tycker jag har en poäng. Det vill säga att vi
    bör äta mindre kolhydrater. De metoder som skiljer på olika kolhydrater
    och olika fettsorter är ännu klokare. Det jag inte tror på är att vi
    skulle må bra av att äta mycket fett och kött.

    Så länge det finns oändligt många fler studier som visar att
    högvegeterisk kost med lite fett gör att människor håller sig friska och
    lever längre, än de som bevisar motsatsen, så kommer jag att praktisera
    HVLF, High veg low fat.

    Tycker du att jag förstått begreppet LCHF fel? Berätta, vad innebär det för dig?

  • Av anonym 23 mars, 2013

    Snälla Hana
    vilket gör dig hungrig

  • Av anonym 11 oktober, 2013

    Vid kritik så gör man fel
    Det är komiskt så fort någon kritiserar denna diet så har man gjort fel.Men det är ju så med sekter om någon kritisera doms tro så så har dom gjort fel därför funkar det inte för den personen.Största frågan är varför tål dom inget kritik när det är att alla dieter funkar inte för alla utan bara vissa

  • Av anonym 2 september, 2014

    Hahaha
    Spendera mer tid till raska promenader/jogg än du gör ätandes mat så ska du se att det löser sig.

  • Av anonym 28 december, 2014

    du har inte provat LCHF 🙂
    Om man äter LCHF så får man inte äta varken fullfetts fil eller fullfetsmjölk inte heller grovt bröd, inte något bröd alls faktiskt. De mejeriprodukter som är okej som innehåller lite kolhydrater är cremefraiche och riktig grädde men ska ätas max 3 dl om dagen och helst inget av om man kör för viktminskning. Bönor är inte lchf. Läs på innan du smutskastar pga du har gjort Fel. Förstår verkligen varför du gick upp i vikt med den kosten 🙂

  • Av anonym 29 december, 2014

    Avgifta och återställa tarmfloran vid bantning
    det är omöjligt att banta om man inte har rätt mikroflora nere i grovtarmen.
    Med rätt näring till de goda bakterierna tillväxer denna ordentligt och tränger ut dem som avger skadliga substanser som att ombilda näringen till fett, istället för till energi.
    Enkelt naturmedel koncentrat av jordärtskocka + blåstång med jod och krom gör just detta.
    Ni hittar bipacksedeln här:
    http://www.aktivsyn.se/bp_topinulin.html
    Den tar dessutom bort sug efter sött och annat, så man underlättar bantning. Tömmer tarmfickor på köpet.

  • Ej LCHF
    Tyvärr är inte LCHF alls ett begrepp som det råder förvirring runt. Man får helt enkelt inte äta fil, mjölk, bröd eller bönor. Tyvärr. Dock får man äta många andra goda och nyttiga grönsaker. För att äta vanlig lchf (ej strikt!) ska man hålla sig kring 20-25kolhydrater per dag och det betvivlar jag att du gjorde om du drack mjölk/åt fil. Bara på ett glas mjölk kommer du upp i hälften av dagsintaget. Du åt helt enkelt en sorts HCHF, och det är sådan kost som gör att gemene man går upp i vikt!

  • Av lfk 3 mars, 2015

    rätt sätt
    Lchf reglerar en del upp hos vissa för att få kroppen att hitta idealvikten. Ska man ändå absolut ned ändå, så ska man ligga på 20 MAX 30 kollisar samt träna både cardio o vikter… tungt 20 min. 2 ggr i veckan. Gå ned ännu mer? När du väl nått ketos, fasta 20 timmar innan styrkepasset o kroppen hittar bara fettreserven att förbränna. 😉

  • Av Louise Hannu 13 mars, 2015

    Jag har hållit på med LCHF i
    Jag har hållit på med LCHF i snart 4 veckor och mellan onsdag v.10 och onsdag v. 11 hade jag lyckats tappa 6 cm i midjan och jag gör ingen extrem träning eller så. Utan jag tränar när jag stiger upp på morgonen, innan jag äter och så är det nog med det 🙂 Fast å andra sidan äter jag bara kring 1200 kalorier om dagen, men ingen pasta, inget bröd alls, inga kolhydrater över huvud taget. Sedan ska man inte dricka mjölk/fil alls när man håller på med LCHF för mjölk och fil innehåller mjölksocker som inte är bra för en. Om man vill förvänta sig viktnedgång så måste man kanske göra det ordentligt 🙂

  • Av anonym 7 april, 2015

    Jag blir också fet av LCHF
    Jag har ätit LCHF i snart 3 månader och blir katastrofalt fetare. Läser på, följer böcker och råd, kapat nästan helt mejeriprodukter, äter inget gluten och håller nere kolhydrater. Körtbåde strikt och mer vanlig LCHF – men ökar i både omfång och vikt. Får panik då det snart är sommar. Vet inte vad jag ska välja istället????

Comments are closed.