Cecilia_Fant190

Nu vet jag var branschen står i relation till sociala medier. Ljusår ifrån verkligheten.

Minst tre stora seminarier har avhandlat ämnet läkemedel och sociala medier sista året. Alla har varit uppbyggda på ungefär samma sätt.

 

Nu vet jag var branschen står i relation till sociala medier. Ljusår ifrån verkligheten.

Minst tre stora seminarier har avhandlat ämnet läkemedel och sociala medier sista året. Alla har varit uppbyggda på ungefär samma sätt.

 

En brannfackla slängs in. Som när Alexander Bard, som skrivit boken Nätokrati, på Patient 2.0 förkunnar att folk inom tio år "kommer att köpa de läkemedel som gör dem till det som de vill vara och det kommer de göra på nätet".

I publiken då satt komunikations-chefer från alla de stora läkemedelsbolagen och skakade oroligt på huvudet, inbjudna av Läkemedelsindustriförbundet, som bland annat äger Fass. En annan brannfackla var Cecilia Fant från polisen, bilden, som berättade om den växande illegala näthandeln.

 

Eller som när Johan Ronnestad, vid Läkemedelskongressen i oktober, berättade om vad som hände det amerikanska bolaget som inte hängde med i bloggvågen efter sändningen av reklamfilmen för deras värktablett som skulle tas för ryggont "när du burit ditt barn för mycket".

Folk var som galna och på måndagen efter att filmen sänts hela helgen hade bolaget fått mer badwill än någonsin tidigare.

Alltså experter och omvärldstyckare som på ett eller annat sätt skrämmer upp branschen om vad som händer om en läkemedelsbolag inte är med i den sociala nätvärlden.

Sedan händer någonting.

Någon, oftast en jurist, förklarar att det finns ingenting, ingenting, man som ägare till receptbelagt varumärke kan göra, eftersom det kan räknas som reklam. Och reklam för receptbelagda läkemedel är förbjudet i Sverige.

Publiken pustar ut, men de allra flesta känner nog ändå frustrationen.

Det är inte reklamrisken som är problemet i Sverige just nu. Det är tillgången. Livsfarliga preparat som om det tas fel, oftast från början utvecklat av något läkemedelsbolag, säljs överallt på nätet. Barn, unga och mammor och farfäder beställer hem, en knapptryckning bort. Bantningspreparat, värkmediciner och lugnande.

 

Överallt diskuteras om hur de farliga bensodiazepiner ska överdoseras och blandas med alkohol för att ge bästa ruseffekt. Många produktansvariga chefer sitter där ute och ser hur deras preparat missbrukas och diskuteras öppet och de får inte kommentera på en blogg eller en forumtråd om hur farliga de där kombinationerna är. De får inte, säger juristerna, eftersom det kan räknas som reklam.

Om de ens ser, eftersom många av bolagen stänger av de sociala sajterna för sina anställda.

Det mest sökta läkemedlet på internet sista året är inte Alvedon eller p-piller som du kanske tror. Det är Tramadol. Förra året tog Tullverket en halv miljon tabletter i beslag och året innan nästan det dubbla av narkotiska läkemedel. Min gissning är att det är en bråkdel av de som kommer fram till sina köpare.

Vakna jurister, produktansvariga och rådgivare. Det är dags att våga kommentera.

Av Hanna Brodda
27 april, 2010