Av dmadmin
1 mars, 2010

32 kommentarer

  • Av Bengt 2 mars, 2010

    Prova omega 6, det har hjälpt
    Prova omega 6, det har hjälpt min son. Visst, medicin och diagnos är bra också, men det gör inte hela jobbet. Ring vilken psykiater som helst, de flesta vet ganska mycket nu.

  • Av Olof 2 mars, 2010

    Jag skulle absolut ge dig
    Jag skulle absolut ge dig tipset att avstå från de narkotikaklassade pillren. Det är precis detsamma som skrevs ut till trötta husmödrar under 1950-talet, för att de skulle få ”mer energi”. Det fick de förvisso under en kort period eftersom det här rör sig om så kallad centralstimulantia som ökar på all aktivitet i kroppen. Men vad de också fick var den vanebildande effekten, och toleransutvecklingen, de behövde ökade doser för att uppnå samma drogeffekt. Och så var de inne i ekorrhjulet. Så avstå från den framtiden, den är inte ljus.

  • Av Sofia L 2 mars, 2010

    Det finns ingen risk för
    Det finns ingen risk för tillvänjning och ingen risk för beroende, så länge man inte tar sönder kapseln och tar tiodubbla mängden av det som doktorn ordinerat. Det vanliga är att börja med 18 mg concerta. Och det är inte narkotika. Lycka till.

  • Av Olof 2 mars, 2010

    Tyvärr är det Sofia skriver
    Tyvärr är det Sofia skriver inte sant. Det finns massor av bevis för att Concerta och Ritalin i ”normal” dos ger upphov till rus/euforiska effekter. Lika klart är det att vi har att göra med en toleransutveckling för vuxna – efter ett tag ger inte det narkotiska medlet den eftersträvade effekten, och då får man höja dosen. Och om du Pippi vill kontrollera påståendet ”det är inte narkotika” så gå då in på FASS, sök i produktresumén för Concerta, läs inledningen.

  • Av Carl 9 mars, 2010

    Concerta är narkotikaklassat
    Concerta, eller metylfenidat som den verksamma substansen heter, är visst narkotikaklassat.

  • Av Anita 9 mars, 2010

    Concertabehandling av ADHD
    Min son vill inte ta sina mediciner som är så viktiga för honom. vad gör man som mor. någon som har något bra råd.

  • Av Hur 9 mars, 2010

    Hur gammal är din son?
    Hur gammal är din son?

  • Av Sofia 28 mars, 2010

    Det är inte vanebildande med
    Det är inte vanebildande med Concerta eller Ritalin, inga studier tyder faktiskt på det. Men många har blivit hjälpta.

  • Av anonym 20 september, 2010

    Vanebildande
    Det finns inga studier som stödjer att Concerta är vanebildande eller att dosen behöver ökas efter en tid.
    Concerta stimulerar inte till ökad produktion av några signalsubstanser. Den förhindrar att vi bryter ned de kroppen tillverkar så att vi kan hushålla med dem på ett bättre sätt.

    De som har ADHD har en alldeles för låg mängd för att hjärnan skall fungera normalt. Concerta bibehåller rätt nivå för att funktionerna skall fungera.

    Om man inte har ADHD så bryter man rätt hormonbalans i hjärnan vid användning(ökar till för hög). Vid ADHD återställer man den till rätt nivå. Concerta verkar lugnande på de med ADHD vilket kan låta konstigt.

    Hjärnan återfår sin funktion att filtrera bort intryck och ovidkommande stimuli.

  • Av anonym 21 september, 2010

    Just det fick jag höra
    när jag skulle börja med concerta. Min mamma var emot det efterso hon var rädd att jag skulle bli missbrukare, men det var ju precis tvärtom. Många av mina kompisar hemifrån är redan det men jag har klarat mig. Efter medicinen och all förståelse jag fick har mitt liv blitt bra.
    Jobbar på dagis nu i lungnt tempo hela dagarna, det hade jag alldrig klarat förr.

    Jag slutar alldrig med concerta!c:

  • Av Tommy 13 maj, 2011

    Till Olof…
    Jag undrar om du har diagnosen och medicinerar med Methylfenidat? Själv fick jag diagnosen när jag var 46år och har nu ätit medicinen i fem år. Visst ger den ett ”rus”, om man nu kan kalla en bättre koncentration, klarhet, uppmärksamhet för ett ”rus”?? Det är just dom timmarna som du kallar rus, som är det positiva med medicinen! Toleransutveckling stämmer inte heller, OM du har diagnosen, men däremot en person med missbrukartendenser som jagar ”kickar” kan jag tänka mig att utvecklar tolerans. Jag har tappat räkningen på alla jobb jag inte lyckats behålla pga. att mitt huvud HAR VARIT som en ”torktumlare”, men inte nu längre. Nu går jag gladeligen till jobbet varje dag, OCH TRIVS!! Blev nästan religiös på kuppen när jag fick medicinen! Lycka till ni därute med diagnosen, ge inte upp hoppet, det finns hjälp att få! Ha en skön sommar!

  • Av Elin 9 januari, 2012

    vilken är den vanliga medicinen?
    vilken är den vanliga medicinen mot ADHD?
    jag ska gå till en läkare & kolla om jag har ADHD jag är 16 snart 17 & det blir allt mer trubbel med mitt humör, jag har tagit beslutet själv om att kolla upp det, nu hamnar jag i deppritioner & blir agressiv av allt… något fel är det ju?
    min killkompis har GROV ADHD men han har ingen koll på medicinen för han tar massa andra mediciner så vad brukar man få & vad finns det för mediciner vill helst inte få något bli påverkad som man blir av narkotika…!?

  • Av anonym 9 januari, 2012

    metamina
    Jag fick Metamina under ca 1,5 år. Det gav definitivt inget rus eller någon ”uppåtkänsla”!! Däremot fick jag diverse biverkningar som t ex kramper och hög muskelspänning. Vakenheten ökade men tyvärr inte till potent nivå, vilket låg i främsta fokus i mitt fall. Helt plötsligt fick jag en psykos, för första gången, varpå Metaminan sattes ut direkt. Psykosen försvann på några dagar och slutbedömningen var att för hög dos givits mig utifrån min låga vikt. Med andra ord var biverkningar från medicinen mitt stora gissel, vakenhets-höjnings-behovet till trots.

    Jag vet inte hur ett drogrus känns, då jag inte har någon erfarenhet från den ”världen”. Men jag kan intyga att Metamina inte gav, i alla fall mig, något rus, trots bedömningen ”medicinrelaterad psykos” till följd av för hög dos (40mg per dag, under stress och undermålig kost). Som nedstämd hade jag märkt om jag börjat känna mig det minsta ”uppåt”.

  • Av anonym 9 januari, 2012

    Tillägg till egen metamina-kommentar
    Min kommentar och erfarenhet rörande Metamina var tänkt som svar till Olofs inlägg nedan. Det framgår inte i föregående kommentar, därav detta tillägg.

  • Av DarkwingDuck 27 januari, 2012

    Fungerar väldigt olika
    Hej.haft Concerta nu i snart ett år å det funkar perfekt.har två 54mg tab. om dagen å när jag tar den så blir jag inte uppåt utan hellre lugn å avkopplad.men finns dom som får diagnosen satt alldeles för ”enkelt” som inte har ADHD elADD som blir pätända på den.det funkar helt olika på dom som har en ”riktig” diagnos å inte tycker jag/MVH Från ett Dystert Norrland//

  • Av SSKAnna 3 februari, 2012

    Till Olof!
    Jag skulle GÄRNA vilja ta del av dina ”bevis” tack! Och då menar jag inte en länk till KMR’s hemsida…

    Bara för att något är narkotiklassat så är det inte rävgift. Jag har själv ätit Metamina i över ett år och det har snarare gjort mig oberoende. Har slutat med mina ENORMT beroenframkallande och vanebildande mediciner mot ångest och sömnproblem utan problem, Amfetamin innehåller ingenting som kroppen blir fysiskt beroende av, därför behöver inte dosen höjas efterhand.

  • Av sebastian 14 april, 2012

    Angående vanebildning
    Har märk här att det är så många som skriver ”fakta” som verkar ha noll koll och har säckert inte adhd eller end provat narkotika eller medicin är föredetta missbrukare har testat allt! concerta eller ritalin funkade inte mådde skit nu äter jag metamina mitt drog sug är borta och jag funkar på jobb å bland människor och läste lite längre upp om någon som undra vad hon skulle göra med sin son som ej vill äta dom prova något annat än methylfenidatkanske metamina bättre än att han förmodligen kommer hamna i missbruk sedan

  • Av sebastian 14 april, 2012

    Prova annat
    Har märk här att det är så många som skriver ”fakta” som verkar ha noll koll och har säckert inte adhd eller end provat narkotika eller medicin är föredetta missbrukare har testat allt! concerta eller ritalin funkade inte mådde skit nu äter jag metamina mitt drog sug är borta och jag funkar på jobb å bland människor och läste lite längre upp om någon som undra vad hon skulle göra med sin son som ej vill äta dom prova något annat än methylfenidatkanske metamina bättre än att han förmodligen kommer hamna i missbruk sedan

  • Av Ernie 22 juni, 2012

    METAMINA
    Hej, vad händer om man får en psykos till följd av Metamina? Kan dr. bli anmäld? Bör det anmälas eller ska det anmälas? Behöver man bli av med Metamina för all framtid efter en enda psykos? Och kan man inte minska dosen och/eller lägga till något läkemedel?

  • Av Kamilla Valter 9 augusti, 2012

    Jag håller inte med att
    Jag håller inte med att vilken psykiatriker som helst vet. Ytterst få har kunskap om ADHD. Det har aldrig existerat ngn forskning på flickor och utan den – inga proffs. Jag har studerat neurokemi med läkare o psykologer. De visste inte ens att ADHD personer har mindre frontallober och betydligt oftare thetavågor i hjärnfrekvens. Om de ej ens har denna kunskap vet de inget om kärnan funktionshindret ADHD. Yttre symtom möjligen… ADHD författare Kamilla Valter

  • Av Lillyanna 29 september, 2012

    Vad skönt att höra! Jag har
    Vad skönt att höra! Jag har också varit starkt beroende av värktabletter under en längre tid.. Men när jag påbörjade en centralmedicinering så slutade jag.

    Rätt medicin till rätt människa brukar det heta.. och ja, det stämmer mycket väl i det här fallet. 🙂

    Till alla er som anser att det är narkotikaklassat, tja.. Det finns ju vissa ”ångestdämpande” som också är narkotikaklassade. Betyder det att det är narkotika då och att de då är för farliga för att tas?

  • Av Erica 23 januari, 2013

    Totalt fel
    Hej Olof

    Man får absolut inte rus av varken Conserta eller Metamina om du har ADHD. Inte heller vanebildande och stoppar framtida missbruk.

    Erica

  • Av Magnus44 18 september, 2013

    metylfendidater/metamina
    Jag hade under 20tal år fått stoppa i mig antidepressiva,benoider i det oändliga.Var på väg att ge upp allt,hade ett stort bensobehov användning då.Efter mkt övertalning av min fru som efter flera dagar lyckats övertala mig för rädslan över biverkningar,biverkningar som jag inte önskat en fiende.Och att misslyckas igen och vetskap om att det var min sista chans att kunna få ett värdigt liv.Tack och lov vid 40 plus lyckades jag.Men skall jag nu efter alla dess år av helveten även med de sk Concerta etc etc förlora allt och för vad?Knappast för metaminas beroende fara.Inser att det inte är praliner men de är de adhd medicin som absolut ger minst näst till inga biverkningar till skillnad från metylfendidater!!Den gjorde att jag nästan omgående kunnat så gott som avveckla mina bensoider mm.Nä nåt luktar som nåt är begraver och inte för allmänheten och dess bästa!!

  • Av Magnus44 18 september, 2013

    metodens/metamia sjuk vård,apati,ilska,sorg,narrande politiker !
    Jag hade under 20tal år fått stoppa i mig antidepressiva,benoider i det oändliga.Var på väg att ge upp allt,hade ett stort bensobehov användning då.Efter mkt övertalning av min fru som efter flera dagar lyckats övertala mig för rädslan över biverkningar,biverkningar som jag inte önskat en fiende.Och att misslyckas igen och vetskap om att det var min sista chans att kunna få ett värdigt liv.Tack och lov vid 40 plus lyckades jag.Men skall jag nu efter alla dess år av helveten även med de sk Concerta etc etc förlora allt och för vad?Knappast för metaminas beroende fara.Inser att det inte är praliner men de är de adhd medicin som absolut ger minst näst till inga biverkningar till skillnad från metylfendidater!!Den gjorde att jag nästan omgående kunnat så gott som avveckla mina bensoider mm.Och att det skulle öka faran för annat missbruk är reda bevisat är en ytterligare myt.Så var den inte så mkt vinst och lite biverkningar som inte ökar medicin försäljning till piller mot biverkningar.Vet att den sk vården och läkemedelsindustrin har samma könssjukdomar med tanke på att de delar samma säng.Man vet.oftast om nån vinner resa el nåt, för den som mest säljer av nåt preparat en månad……. Nä nåt luktar som nåt är begraver och inte för allmänheten och dess bästa!!

  • Av Magnus44 5 oktober, 2013

    Concerta,Ritalina beroende?
    Blir grinig när jag läser personer skriva som troligtvis inte har större erfarenhet än vad de läst i någon bok men knappast verklighetsförankrad alls.

  • Av Magnus44 5 oktober, 2013

    Att medicinera eller ej.
    Svårt att diskutera huruvida nån ska ta metamina eller Concerta,kanske omega 3?Utan att ordentligt bekräfta vad någons sjukdomsbild är.Lika fel att tro att nån av dessa är godis eller skrämma upp med propaganda är lika dumt.Men att glorifiera metylfendidater och såga metamina är tämligen okunnigt och bör reda på reell fakta.

  • Av Magnus44 5 oktober, 2013

    psykos och dylikt
    Svar på Ernies tankar.Finns mediciner som inte är narkotikaklassade där riskerna är långt större än ren Adobe mediciner.Tyvärr alltför god erfarenhet,inte pga missbruk utan läkarna försök att hjälpa.Vilken för mig tog många år till inget utom pest.Men dock löste sig den biten,med metamina.Säger inte att det är en mirakel medicin för alla men funkar för många inklusive mig själv.

  • Av Magnus44 5 oktober, 2013

    Ett bra bevis.
    Ett bevis att rätt medicin till rätt åkomma kan vara livsavgörande t.o.m ibland.Det är inte det som skapar en missbrukare,kanske även det motsatta.Grattis igen till ditt goda val och låta bli knarkandet.Vilket ibland tyvärr blir vissas val i brist på rätt hjälp el medicin.

  • Av Magnus44 5 oktober, 2013

    Vanebildande?
    Har testat många metylfendidater,även amfetamin sulfat.Om nån försöker att inbilla mig att de är inte beroendeframkallande eller inte visar sin mindre trevliga sida när du avslutar den då drömmer du eller de biverkningar jag fått under tiden….pust stön.Metamina är den som gett mig minst biverkningar och fått mig bli så normal jag inte trott.Nu sitter det förstå sig påare som vill ta det från mig.Massa sk..snack.De som vill missbruka hittar alltid något att göra det av.Varför straffa oss som verkligen fungerar och med minimalt med biverkningar ta vår medicin?Obs poängterar igen att för en del är metylfendidater rätt medicin.

  • Av Anonym 7 oktober, 2013

    Theanin
    Om man vill testa någon annan medecin innan man får tag på en läkare som vill hjälpa en med Ritalin, concerta eller medikinet är L THEANIN. Det har funkat otroligt bra på mig som jag misstänker har ADHD: Min doitter som är under utredning vill inte ta sin vanliga medecin (medikinet ) så hon ska få L Theanin i tuggumiformat.

  • Av anonym 3 december, 2013

    hjälp!!!!!!!!
    Får de så kallade ”positiva” effekter mot min ADHD från medikinet men samtidigt biverkningar av svår ångest oro svårmod etc. Jag skall ta upp Metamina med min Läkare men den relation jag har med psykiatrin har varit problematisk. Har för övrigt Asperger diagnos. Svår ångest. Hjälp!!

  • Av nettis 30 april, 2016

    Hej
    då måste göra en

    Hej
    då måste göra en utredning först så du får ev diagnos sen får du prova lite olika medeciner och styrkor tills det känns bra

Comments are closed.