Uppdaterad: 2010-05-01

4 kommentarer

Diabetesmedicinerna som gör mig sjuk eller?

Hej jag fick diabetes2 år 2009 som en följdsjukdom pga att jag har varit tvungen att äta ofta kortisonkurer pga mina svåra luftvägsbesvär samt mina andra mediciner för astman och SHR ,MCS,Högt blodtryck.Jag undrar varför alla säger att Metformin är sååå bra och beprövad sedan länge men jag blev väldigt sjuk av den och fick prova Januvia istället och det funkar iaf bättre med mycket mindre besvär. Däremot har jag mycket svårt även ta Simvastatin och i bipackssedeln står det om en hel del biverkningar man kan få....Jag har konstant sura uppstötningar så att dem brinner i strupen och i övre magmunnen och stör min nattsömn samt triggar upp min astma/allergi med hosta....det brinner mera än vanligt tycker jag...så störande att jag vill inte ta snart denna hemska medicin alls...Finns det inget annat istället att få än Simvastatin mot blodfetter???Kan man minska blodfetter på andra sätt????Någon här som skulle vilja svara,tack...MVH

Diskussion startad av cityangel, , kvinna.

Kommentarer

Kommentar av cityangel

Skrivet 17/4

Ska också tillägga ....om sura uppstötningar pga medicinering...

cityangels bild

Att jag äter inte sent,dricker aldrig alkohol,stressar inte,röker inte,gör inget utom äter vegetariskt, lever sunt......men måste ta bl SIMVASTATIN pga diabetesen....en taskig medicin...verkar det vara som....

Kommentar av Monika Brink Be...

Skrivet 1/5

simvastatin

Monika Brink Bergebäcks bild

Rekommendera dig att kolla in på LCHF siten och läsa både om diabetes 2 och simvastanin.
// Monika

Kommentar av Coco

Skrivet 17/4

Jag får också uppstötningar

Cocos bild

Jag får också uppstötningar av statinerna, eller jag har inte tänkt på att det är dem, men det är det kanske...

Kommentar av cityangel

Skrivet 17/4

uppstötningar av Simvastatiner

cityangels bild

Ja...uppstötningarna för mig kommer mer och mer tydligare när jag har tagit denna medicinen....Jag vill inte ta den snart alls för mina uppstötningar river sönder min hals och jag har svårt ta mina andra minst lika viktiga inhalationer pga astma/allergi.....uppstötningarna är så kraftiga för min del så...jag blir olycklig och ändå tar jag mjölk och medicin för att stoppa sura uppstötningar...men hjälper inte....jag tål nog inte denna medicin alls....

Annons

Fler diskussioner