Uppdaterad: 2012-06-01

2 kommentarer

Får jag lamotrigin i onödan?

Hej! Jag har nu tagit lamotrigin (100mg) och Sertralin (nedtrappning pågår) i totalt 3 år.
Jag började gå till BUP när jag var 14 år och de satt då in medicin på en gång, då jag var deprimerad på grund av en rad incidenter som varat redan när jag var typ ett år tills för ca ett år sen(Nu mår jag jätte bra).

Jag förstår varför jag fick Sertralin (Fick först Zoloft), då det är det första läkemedlet läkare sätter in vid depression, men lamotriginen förstod jag dock inte, då det är en medicin för de med epilepsi och/eller bipolär sjukdom, vilket jag inte har något utav, utan jag hade bara en depression som varade ca 10 år, inte maniska perioder.

Jag blir något "avtrubbad" av lamotriginen, eller, rättare sagt, jag reagerar inte så känslofullt som jag bör till vissa situationer, trots att jag förbättrat min hantering av mina känslor så tycker jag nästan det är onormalt.
Fick t.ex. veta att min mamma hade tre tumörer (hon blev frisk) men jag reagerade i princip inte så mycket på det, vilket är det sista JAG bör göra då jag har och alltid haft en väldigt nära relation till min mamma.

Jag undrar om det finns någon bra anledning till varför jag tar lamotrigin?
När min läkare förklarade varför jag ska skulle ta dem så ritade hon bara upp en linje som gick neråt och sen normalt, typ "halv" sicksack mönster, och hon sa att den skulle fixa det.
Men vad skulle då sertralinet göra? Jo, fixa välmåendet på lång sikt. Men det var nog det enda jag behövde.

Hon vill heller inte att jag ska trappa ner på lamotriginen (än), trots att jag mår bra nu, och har varit i ca ett år!
Sertralinet däremot har jag börjat med nedtrappning (Som föresten går otroligt långsamt, gått totalt från 150mg till 1/4 50mg tablett sen ca ett år tillbaka. ÄR detta normalt?

Tack för svar!
Onödgt lång post men ville skriva av mig lite av min irritation!

Diskussion startad av Pfft, , man.

Kategorier:

Man Vård Övrigt Psykiatri

Kommentarer

Kommentar av tackfötsvar

Skrivet 1/6

Tack för ditt svar! Medicinen

tackfötsvars bild

Tack för ditt svar!
Medicinen skulle vara mot depression, så jag antar att jag fick det som diagnos då. Hon vet att jag mår mycket bättre nu och kan lättare hantera och förstå om jag får den där känslan.
Jag har lyckats, efter många försök, att få tag på min läkare och fick en tid redan nästa vecka, ska försöka förklara min ståndpunkt så gott det går!

Kommentar av Mamman

Skrivet 28/5

Depression måste förebyggas

Mammans bild

Irriterande att du inte får någon vettig förklaring av din läkare. Vad menar hon att du har för diagnos? Är ni överens om att du led av depression för en tid sedan och att den nu är borta?
För alla människor med tendens till depression (vilket är väldigt många) gäller det att jobba förebyggande. Om du skulle lägga dig i sängen, hoppa över någon måltid och kolla på TV en dag. Då ska du se att den obehagliga känslan kommer krypande.
Istället gäller att leva ett aktivt liv, hålla igång jobb, kompisar, träffa familjen, promenera och röra på sig. Odla en hobby.
Vid tuffa förkylningar eller annat som gör att livet blir på sparlåga och man kanske måste ligga i sängen - då gäller det att vara förberedd på att obehagskänslorna kommer att komma och ha en strategi för att mota bort det när förkylningen är över.

Gå tillbaka till din läkare och säg att du tänker sluta med Lamotrigin och be henne ge argument varför du inte skulle det. Om du inte tycker hennes argument håller får hon berätta för dig hur du ska trappa ner och sluta med din medicin.
Att äta en medicin som man själv inte alls tror på brukar inte vara bra i längden.

Diskutera

CAPTCHA
Denna fråga är till för att hurvida du är en människa för att förebygga automatiska spam inlägg.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Annons

Fler diskussioner