Betyg:

3.314815

Levaxin

Bild

Sköldkörteln, bild från The Lancet.

Tas när kroppen av någon orsak slutat producera sköldkörtelhormon. Sköldkörteln är viktig för många av kroppens funktioner, bland annat ämnesomsättningen. Levaxin fungerar på samma sätt som kroppens eget hormon och biverkningar är väldigt ovanliga om dosen är den rätta.

Efter att medicinen sätts in kan det ta upp till ett år innan man känner sig helt återställd.

Det finns många läkemedel som försämrar absorptionen av levotyroxin från tarmen. Även soja ger denna effekt. Problemet kringgås genom att man tar levotyroxin och de andra produkterna med några timmars mellanrum.

Nedsatt sköldkörtelfunktion är vanligare bland kvinnor, men drabbar även män. Många går med sjukdomen i flera år innan den upptäcks.

Läs mer: Symtom på hypotyreos - nedsatt funktion i sköldkörteln

och Symtom på hypertyreos - överproduktion av sköldkörtelhormon

Läs mer: Normalvärden för TSH och sköldkörtelhormon

(Källor utöver Fass, även tillverkaren Nycomed Takeda, Läkemedelsverket, Lancet och 1177.se)

Möjliga biverkningar: 

Inga biverkningar vid rätt dosering. Snabb dosökning kan ge hjärtklappning, diarré, huvudvärk, darrning och nervositet. Överdosering kan leda till hjärtproblem, underdosering påverkar allmäntillståndet väldigt. Du blir trött, kall och kroppen går in som i dvala.

Har du provat? Diskutera mera!

Varning för!

  • Ta inte järntillskott samtidigt som Levaxin, eller läkemedel mot halsbränna. Låt det ett par timmar i mellan.
  • Kosttillskott som innehåller en hög halt av kalcium kan störa upptaget och det bör gå 2-4 timmar innan du tar Levaxin.
  • Mjölkprodukter innehåller en betydligt lägre halt av kalcium och påverkar inte upptaget om man bara dricker ett glas mjölk eller motsvarande mängd (enligt tillverkaren av Levaxin).
  • Andra läkemedel som kan påverka effekten eller upptaget är: digitalisglykosider, kolestramin, kolestipol, polystyrensulfonat och Warfarinnatrium.
  • Tala alltid med din läkare om du har andra mediciner samtidigt.

Verksam substans: Levotyroxin

Mer information hittar du på Fass: klicka här.

Uppdaterad 2012-12-07

Betygsätt själv:

Ditt betyg: Inget Medel: 3.3 (108 röster)

Diskussioner om Levaxin

Uppdaterad: 2017-03-22

14 kommentarer

Uppdaterad: 2015-06-08

Inga kommentarer

Alla diskussioner

Kommentera artikeln

Kommentar av knorren

Skrivet 28/11

knorrens bild

Jag kan rekommendera Britt-Marie Toregard i Stockholm på Djurgårdskliniken. Jag har blivit frisk efter behandling där eftersom jag inte blev frisk av den hjälp jag fick på Vårdcentralen (Göteborg). Hon har en hemsida. Se även www.hypo2.info.

Kommentar av Wikland Läkarhuset Hötorgscity

Skrivet 7/3

Wikland Läkarhuset Hötorgscitys bild

Var försiktig med BRITT-MARIE TOREGARD!
Läs här så förstår ni resten:
http://theroyalhighness.wordpress.com/2009/02/07/318/

Vänd er till en endokrinspecialist och få rätt behandling istället. Britt-Marie Toregard är en allmänläkare från Lund, hon har ingen som helst utbildning på området! Britt-Marie Toregard är också en av Sveriges mest anmälda och fällda läkare enligt tidningen Dagens Nyheter: http://www.dn.se/nyheter/sverige/kandiskirurg-riskerar-mista-lakarlegiti...
Så riskera inte er hälsa i händerna på läkare i "svarta rockar"
Lycka till!
Från en specialist

Kommentar av anonym

Skrivet 10/11

anonyms bild

Min dotter har förhöjda t4 värden och har fått Levaxin men hon mår altjämt väldigt dåligt .Går inte upp i vikt trots stort matintag, har blodsockerfall, fryser alt. för varm ,klåda tryck i halsen m.m vad ska vi ta oss till för att hjälpa henne vi bor i Gbg. har någon tips
L6KC

Kommentar av karin

Skrivet 14/6

karins bild

jag har ätit levaxin i snart 1 år, mår lite bättre än tidigare. Det jag funderar över är varför producerar kroppen för lite sködkörtelhormon, och jag kan inte få något svar på det (?).
Tog mig råd att göra en håranalys och där upptäcktes att jag hade en väldig obalans i min kropp av både vitaminer och mineraler vilket kan ge symptom av för låg sköldkörtelhormon produktion och alla dess biverkningar. Nu äter jag de vitaminer och mineraler jag behöver för att försöka få tillbaka min balans samt att jag försöker äta en diet som ska ta minska en del av de ämnen jag har för mycket av bl.a koppar. Det ska bli intressant att se vad som händer nu under 3 månader som jag har tabletter för. Kroppen är som en kemisk process och det är verkligen svårt att veta vad som reagerar med vad och hur kroppen reagerar vid obalans. Det som jag tycker är förvånande är att sjukvården inte tar med dessa aspekter i sin diagnos, att göra grundliga analyser. Vitaminer, mineraler och spårämnen är jätteviktiga. Det går tusentals människor omkring och mår dåligt pga av kanske B-vitamin brist, kalium brist, för höga halter koppar m.m.m.m.m.m. Som lätt kan fixas om man bara vet om det.

Kommentar av anonym

Skrivet 9/2

anonyms bild

Hej! läste din notis om att du gjort en hårmineralanlys, jag har oxo gjort en sådan analys, åt Levaxin innan, jag hade massa obalans i kroppen, för mycket kalk, järn, magnesium, zink, för lite calium,natrium,magnesium,mm, har ätit mineralerna i tre månader, fick mycket diare i början då allt slagg skulle åka ur kroppen, man kan få olika symtom då kroppen rensar ut sej. Hade även svaga Binjurar. Nu efter kuren behöver jag inte äta Levaxin, får hjärtklappning, huvudvärk, diare, jag mår alldeles utrmärkt nu utan Levaxin. Skall göra en ny analys för att se om kroppen är i balans, ibland kan man behöva komlettera någon mineral,vitamin.

Kommentar av Britt-Mari

Skrivet 7/11

Britt-Maris bild

Josephine, du kanske har lågt kortisolvärde? Du kan behöva tillskott av Selen, Magnesium, Zink för båttre omvandling från T4 till T3. Gå in på www.hypo2.info så kan du lära dig mera. Man får kämpa för att få hjälp, när man har de här problemen. Lycka till!

Kommentar av josephine mörkeberg buster@allt3.se

Skrivet 7/11

josephine mörkeberg buster@allt3.ses bild

jag har blivit felbehandlad av hypoteros i över 25 år med alla biverkningar som det ger och jag känner mig ledsen och frustrerad av att ens läkare inte bryr sig om att ens hälsa =skitdåligt

jag kämpar varje dag med att inte frysa för jag är frusen dygnet runt, kroppstemperatur 36, stela leder, glömsk, tappar mycket hår/varje dag, svullnad i ansiktet som bara blir större och större, känner mig hes och raspig i halsen fastän jag inte är förskyld.
Ligger på 200mg levaxin och min "läkare" säger att jag ligger rätt men om jag gjorde det ska jag väl kunna gå ner i vikt, har slutat att träna nu för jag har gjort det följt Xtravaganza kurer ja allt som finns men nä inget händer som får mig att jubla

En läkare borde gå med på att höja dosen om jag inte mår bra för så här vill inte jag ha det längre!

Kommentar av Diggelidoo

Skrivet 11/3

Diggelidoos bild

Hej på dig. Jag vet hur du mår, jag har samma problem. Levaxin är ett rävgift och vi norde få naturligt sköldkörtelhormon. Det är enda sättet att bli frisk och bli normal igen.
Går du hos en allmänmäkare så begär att få komma till en endokrinolog. De kan ansöka om naturligt sköldkörtelhormon åt dig. Stå på dig byt läkare tills du hottar någon som månar om din hölsa och inte bara går till jobbet för att få sin lön varje månad.
Stor kram
Lillis

Kommentar av ninni

Skrivet 22/1

ninnis bild

Hej!

Varför byter du inte läkare?

Annons