Antioxidanter kan påskynda stroke
Nära 45 procent av kvinnorna i Sverige dör av hjärt- och kärlsjukdomar. Åderförkalkning är en bidragande orsak och nu visar svensk forskning att antioxidanter som finns i bland annat frukt kan vara farligt att äta när ådrorna är sjuka. Foto: Marc Femenia, Scanpix
Ny forskning från Karolinska Institutet i Stockholm visar att antioxidanter ökar den inflammation i blodkärlen som kan leda till stroke.
Varje år drabbas 30 000 svenskar av stroke. Boven i dramat är åderförkalkning som även leder till ökad risk för hjärtinfarkt och kallbrand. Men nu har forskare vid Karolinska Institutet i Stockholm skapat ett vaccin som stoppar åderförkalkning. Dessutom visar deras studier att antioxidanter påskyndar exempelvis stroke.
Låter det konstigt? Det kan man kanske tycka vid första anblicken. Men den nya upptäckten bekräftar varför så många kliniska studier av antioxidanters effekt på hjärt- och kärlsjukdomar inte har lett till framgång.
-Nu förstår vi varför vi inte fick några positiva resultat med antioxidanter. Antioxidanter förhindrar ju det farliga kolesterolet från att oxidera. Vilket inte är bra, enligt våra nya upptäckter, säger Göran K. Hansson en av forskarna bakom den nya upptäckten.
Exempel på antioxidanter är betakaroten (förstadium till vitamin A), vitamin C, vitamin E, selen och zink. Antioxidanter hjälper kroppens immunförsvar genom att motverka inflammationer och ohälsosamma syreangrepp i cellerna, så kallade oxidationer, men bidrar trots det till att öka de farliga åderförkalkningsinflammationerna.
Varför? Kroppens immunförsvars T-celler angriper det ooxiderade LDL kolesterolet i kärlväggarna. Då uppstår en farlig inflammation som kan pågå i flera år. Till slut spricker infektionen och det uppstår en blodpropp som leder till stroke, hjärtinfarkt eller kallbrand. Så länge LDL håller sig i blodet, levern, lymfkörtlarna eller är oxiderat uppstår det inga farliga
reaktioner mellan immunförsvaret och LDL.
Här kommer antioxidanterna in i bilden. När LDL aldrig oxideras fortsätter immunförsvaret att angripa fettet och inflammationerna ökar, vilket i sin tur ökar risken för att drabbas av exempelvis stroke.
-Vi hade väntat oss att antioxidanter skulle minska inflammationsrisken och därmed vara till nytta för personer med höga kolesterolvärden. Men det visade sig vara tvärtom. Dock finns det för få studier för att dra några slutsatser om vad folk ska äta eller inte. Men generellt kan jag säga att har man inte vitaminbrist, behöver man inte ta några vitamintillskott, säger Göran K. Hansson.
Göran K. Hansson och hans forskargrupp vid Centrum för molekylär
medicin har banat väg för ett helt nytt tänkande kring åderförkalkning. Just nu utvecklar den svenska forskargruppen det första vaccinet mot åderförkalkning. Vaccinet är tänkt att innehålla ämnen som blockerar immunförsvarets T-celler från att ”hitta” LDL. Därmed kan inga inflammationer uppstå. Hittills har inga kliniska studier genomförts men djurförsöken visar att exempelvis stroke minskar med mellan 60 och 70 procent.
Om och när vaccinet finns på marknaden kan inte Göran K. Hansson svara på.
-Vi har kontakt med flera läkemedelsbolag som är intresserade av vår forskning men det kommer dröja ett bra tag innan alla studier är genomförda och godkända så räkna med 10 år, säger han.
Artikel skriven av Sofie Ingvarsdotter 2010-05-11
Kategorier:
Hjärta, hjärna och kärlFler nyheter
Inga kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
6 kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
Inga kommentarer
Inga kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Annons
Artikel-kommentarer i ämnet
-
Skrivet 1/12 av U Fagerholm i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 6/12 av anonym i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 10/1 av Elias i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 13/1 av Stefan i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 26/11 av Hanna Brodda i Det går åt fel håll, Läkemedelsverket vill minska informationen!.
-
Skrivet 28/11 av i Det går åt fel håll, Läkemedelsverket vill minska informationen!.
Senaste inläggen
-
Skrivet 3/2 av SSKAnna i Hur får jag ADHD medicin?.
-
Skrivet 1/2 av anonym i Rökstopp viktigt vid cancer.
-
Skrivet 1/2 av Pippi i "Kraftig ångest, men inget hjälper!".
-
Skrivet 31/1 av Petra E i Vaccinera bort din allergi.
-
Skrivet 31/1 av 67 år kvinna i Lyrica kan narkotikaklassas.
-
Skrivet 31/1 av Botilda i Ska man vaccinera sig mot svininfluensan?.
-
Skrivet 31/1 av Botilda i Ska man vaccinera sig mot svininfluensan?.
-
Skrivet 30/1 av svärmor i Symtom på kroniskt trötthetssyndrom .






























Kommentera artikeln
Diskutera