sol_leif_r_jansson_scanpix
Solen är inte bara farlig - den kan göra så att du lever längre. Är du i riskzonen för hjärtinfarkt bör du ta tillvara på solen så mycket som möjligt. Forskning visar att D-vitamin, som bildas i huden när den utsätts för solljus, kan minska hjärt-/kärlsjukdomar.

Förutom att Mats Humble är överläkare och psykiatriker, är han också D-vitaminforskare. Många studier har bekräftat hans teorier kring D-vitaminets roll för vårt välbefinnande. Exempelvis så förebygger vitaminet hjärt-/kärlsjukdomar.

- När solen är som starkast, på sommaren och hösten, är antalet hjärtinfarkter som lägst, vilket har en stark koppling till D-vitaminet, säger Mats Humble.

_______________________________

Lämplig dagsdos: Exakt dos har diskuterats sista åren och olika forskargrupperhar kommit fram till olika nivåer mellan 600 och 2000 internationella enheter, IE. EU:s motsvarighet till Livsmedelsverket, Scientific Committee for Food, anser att vi behöver 2000 IE. Studier i Sverige har visat att barn ofta har tillfredställande nivåer i blodet, men vuxna har inte studerats. Äldre som tillbringar lite tid utomhus rekommenderas av Livsmedelsverket ett tillskott med 10 mikrogram (400 IE) D-vitamin per dag.

_______________________________

Vi som bor i Sverige kan ha en större risk att få brist på D-vitamin, då den största källan, cirka 80 procent, är solen. Förra året påträffades 15 fall bara i Stockholm av rakit, som är den farligaste sjukdomen som D-vitaminbrist kan ge. Men Mats Humble tror att de flesta svenskar får en alldeles för liten dos av vitaminet. Han menar bland annat att solrestriktionerna är för hårda och att det endast är mellan klockan 11-15, när solen är som starkast, som huden kan bilda d-vitamin – de timmar man avråds från att sola. För mycket solning kan leda till hudcancer, men om du inte får någon sol kan det leda till andra cancerformer.


- Men man behöver inte ligga och pressa i solen. Ungefär 20 minuter om dagen räcker, sen kan man smeta på solskyddsfaktor, säger Mats Humble.
Mörkhyade personer har svårare att bilda D-vitamin och behöver därför ofta sola mer än 20 minuter. Nu under vinterhalvåret kan ett tips var att inte använda solskyddsfaktor i sin dagkräm eller liknande.

Naturliga källor för D-vitamin:

  • Solen
  • Margarin
  • Fet fisk
  • Fiskleverolja
  • Kantareller
  • Äggula
  • Mjölk
  • Kyckling med skinn
  • Lättmejeriprodukter som är berikade med d-vitamin
  • Kosttillskott

 



D-vitamin motverkar bland annat:

  •  Hjärt-/kärlsjukdomar
  • Högt blodtryck
  • Cancer (tjocktarms-, prostata-, bukspottkörtel- och bröstcancer)
  • Diabetes typ 1
  • MS

    D-vitamin förbättrar din hälsa:
  •  Stärker skelettet
  • Påverkar upptaget av kalcium
  • Stärker immunförsvaret
  • Kan förebygga tuberkulos och influensa
  • Fertilliteten förbättras

Vissa kan behöva tillskott, till exempel om du är:

  • Äldre. Ju äldre du är, desto mer dagsljus behövs för att hinna omvandla D-vitaminet.
  • Mörkhyad. Brun hud skyddar mot solen, men den tar bort en del av dagsljuseffekten vintertid också.
  • Ljushyad. Ny forskning visar att ljushyade ofta har D-vitaminbrist. Det visar studien som är publicerad i Cancer Causes and control där 1200 vuxna studerades och av dem hade 730 för lite D-vitamin i blodet och de ljushyade allra minst.
  • Bär slöja eller burka. Ljuset måste nå kinderna och ögonen för att kunna omvadlas till d-vitamin.
  • Smörjer in dig med solfaktor-kräm med UV-skydd vintertid.
     

Läkemedel som innehåller D-vitamin framställs genom fet fårull. När solen strålar mot pälsen bildas vitaminet.

 

Av Jenny Östlund
16 november, 2009

2 kommentarer

  • Oj, jag hade ingen aning det
    Oj, jag hade ingen aning det detta! Nu ska jag börja laga fisk varannan dag. Finns AD-droppar fortfarande kvar? Såna man gav till barnen för 20 år sen?

  • AD-droppar
    Ja, fast de innehåller bara D-vitamin nu för tiden. BVC ger dessa droppar gratis till barn under 2 år. Längre om man har mörk hy.

Comments are closed.