anne_duberg_dansterapeut

Att regelbundet dansa förebygger och hjälper mot psykisk ohälsa för ungdomar.

Men dansen ska vara kravlös.

- I studien har vi dansat afrikanskt, det går inte att göra "snyggt", säger forskaren Anna Duberg.

 

Fysisk aktivitet är bra, det vet man, men exakt varför eller hur är inte vetenskapligt klarlagt. Mest studerat är när aktivitet används mot panikångest och agorafobi och  som alternativ eller komplement till andra behandlingsmetoder. Olika former av fysisk aktivitet verkar ha samma effekt. Signalsubstanserna serotonin och noradrenalin ökar i hjärnan när hjärtat pumpar hårdare. Det är samma ämnen som ökar vid behandling med antidepressiv medicin, SSRI- preparaten.


Mot depression ordineras:

  • Konditionsträning: 30 - 45 minuters måttlig till ansträngande motion två till tre gånger i veckan under minst nio veckor.
  • Dansa, promenera, jogga, yoga, cykla eller simma. Det viktiga är att välja en träningsform som du gillar så mycket att du gärna fortsätter.
  • Styrketräning: 30-60 minuter två till tre gånger i veckan. Åtta till tio övningar varje gång: ett till tre set med åtta till tolv repetitioner av varje.


Även här ska träningen pågå i minst nio veckor för att ge effekt.

Den fysiska träningens antidepressiva och ångestdämpande effekt:

Signalsubstanserna serotonin och noradrenalin ökar i hjärnan när hjärtat pumpar hårdare. Det är samma ämnen som ökar vid behandling med antidepressiv medicin, SSRI- preparaten.

Naturlig drog. Koncentrationen av det kroppsegna morfinet, endorfinerna, ökar och det gör oss gladare och lättare till sinnet.

Hjärnan växer. Området hippocampus i hjärnan, som har en central roll för minnet och tankeförmågan, blir mindre vid exempelvis kronisk depression. Men verkar öka i volym när man tränar.

Beteendet förändras på ett sätt som bryter passivitet och isolering.

Självkänslan ökar, den är ofta låg vid depression.

Ångest lindras i några timmar efter det man tränat.

 Källa: Fyss pch psykiatrikern Jill Taube

Av Hanna Brodda
10 september, 2013

1 kommentarer

  • Av Josef Boberg 6 november, 2013

    VISST – DANS HJÄLPER MOT DEPRESSION…
    …men kan också bli deprimerad av dans live – ifall ljudtryckena är för höga på dansbanan. Som princip är ju i dags dato alltid ljudtryckena för höga. Särskilt då för basen (basgitarren och trummorna) men ej alls så sällan även för diskanten (instrumenten och sången).

    Sedan ca ett år tillbaka rankar jag självupplevda danskvällar på min blogg. Där finns lite mera ingående i sak om vad jag menar med detta om på tok för höga ljudtryck på dansbanorna numera. Mina senaste rankningar finns här
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/31/varldsfredsradet

Comments are closed.