Uppdaterad: 2010-05-31
1 kommentar
Mat som medicin - nytt forskningsprojekt
Vad ska vi äta till middag? Det ska Sven Pettersson tillsammans med kolleger ta reda på. Mat påverkar vår normala bakterieflora och kan göra oss friska utan medicin.
Bakterier är bra. I mat gör de ibland underverk. Nu ska forskare vid Karolinska Institutionen ta reda på vilka livsmedel och hur vi ska äta för att bli friskare.
Professor Sven Pettersson har samlat några av världens bästa forskare inom olika områden till sitt nya projekt. Deras mål är att lära sig och oss mer om nyttig mat.
- Ta till exempel omega 3, det är fetter som reglerar centrala delar av kroppens fetmaproduktion. Det är är viktig forskning som måste kommuniceras till livsmedelsindustrin, förklarar Sven Pettersson, immunolog och professor vid Karolinska Institutet, KI.
Allergier, inflammationer som pågår i kroppen, kvalitén på våra kärl, och mycket mycket mer, är både genetiska, men också påverkade av vår omgivning. Bakterier tros ha en viktig del, men vilka, och hur de ska komma oss till godo, det är det den nya forskargruppen ska titta på, under namnet Tornado. Gruppen ska också ta reda på varför vissa sjukdomar är mer vanliga i vissa delar av världen och varför en del kostråd borde vara viktigare än andra. I vissa fall livsviktiga.
Tornado har tre huvudsakliga mål:
- Förstå bakterierna.
- Förstå hur bakterierna påverkar och kommunicerar med sin värd (djuret eller människan) på barn, vuxna och äldre.
- Förmedla den nya kunskapen till livsmedelsindustrin för att den nya smarta maten ska gå att handla i din lokala mataffär.
- Vi ska inte primärt syssla med sjukdomar, utan mer hur hälsan ska bibehållas, men vi kommer också se hur symptom ska hållas borta för den som har besvär, säger Sven Pattersson.
Artikel skriven av Hanna Brodda, hanna.brodda@dinamediciner.se 2010-02-16
Fler nyheter
Inga kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
6 kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
Inga kommentarer
Inga kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Annons
Artikel-kommentarer i ämnet
-
Skrivet 1/12 av U Fagerholm i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 6/12 av anonym i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 10/1 av Elias i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 13/1 av Stefan i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 28/3 av anonym i Kosttillskott var anti- depressiva och hostmedicin.
-
Skrivet 24/6 av Fredrik Marthell i Kosttillskott var anti- depressiva och hostmedicin.
Senaste inläggen
-
Skrivet 3/2 av SSKAnna i Hur får jag ADHD medicin?.
-
Skrivet 1/2 av anonym i Rökstopp viktigt vid cancer.
-
Skrivet 1/2 av Pippi i "Kraftig ångest, men inget hjälper!".
-
Skrivet 31/1 av Petra E i Vaccinera bort din allergi.
-
Skrivet 31/1 av 67 år kvinna i Lyrica kan narkotikaklassas.
-
Skrivet 31/1 av Botilda i Ska man vaccinera sig mot svininfluensan?.
-
Skrivet 31/1 av Botilda i Ska man vaccinera sig mot svininfluensan?.
-
Skrivet 30/1 av svärmor i Symtom på kroniskt trötthetssyndrom .






























Kommentera artikeln
Kommentar av Forever
Skrivet 1/7
IiFYNPRoMJo
Geez, that's unbelievlabe. Kudos and such.
Diskutera