viktpaverkan_250
Många mediciner kan påverka en persons vikt. I en systematisk översikt som nyligen publicerats sammanfattas information om bland annat flera läkemedel mot depression, diabetes och epilepsi.

Forskare har sammanfattat över 250 olika studier som handlar om hur bland annat läkemedel mot epilepsi, depression och diabetes påverkar vikten. Vissa läkemedel ger en påtaglig viktökning medan andra ger en tydlig viktnedgång. Bland så kallad antiepileptika märks Gabapentin som gav en viktökning på 2,2 kg efter 1,5 månaders användning. Däremot påverkade Lamotrigin inte vikten märkbart. Zonisamid som är den aktiva substansen i Zonegran och Tomiramat gav istället en kraftig viktnedgång; 7,7 kg respektive 3,8 kg. Bland neuroleptika, medicin mot psykoser till exempel schizofreni, gav flera en viktuppgång sett till en tremånaders användning:

  • Olanzapid 2,4 kg 
  • Quetiapin 1,1 kg
  • Risperidon 0,8 kg

 

De antidepressiva läkemedel som gav viktuppgång var:

  • Amitriptylin, 1,8 kg
  • Mirtazapin, 1,5 kg. 

Däremot gav både Fluoxetin och läkemedel som innehåller Bupropion viktnedgång med 1,3 kg.  Litium påverkade inte vikten alls enligt studien.

För de blodsockersänkande medicinerna gav följande viktuppgång:

  • Pioglitazon 2,6 kg
  • Glimepirid 2,1 kg
  • Mindiab 2,2 kg 

 

Följande blodsockersänkande läkemedel gav viktnedgång:

  • Victoza 1,7 kg
  • Bydureon och Byetta 1,2 kg
  • Metformin 1,1 kg. 

 

Det finns ytterligare läkemedel än dessa som har en känd påverkan på vikten, till exempel insulin, som inte finns med i studier då det inte fanns tillräckligt underlag om viktpåverkan i studierna som sammanställdes. Att känna till om ett läkemedel påverkar vikten är viktigt för att läkaren ska kunna välja läkemedel utifrån detta, om flera likvärdiga mediciner finns. Att känna till om ett läkemedel påverkar vikten ger även möjlighet att redan vid insättandet av medicinen kunna ge kostråd. Översikten publicerades nyligen i tidskriften the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism och du kan läsa studien här. Har du själv upplevt att din medicin påverkat din vikt? Berätta i kommentarsfälten!

 

Av Lisa von Garrelts
6 februari, 2015

10 kommentarer

  • Av EDS-Zebran 10 februari, 2015

    Fluoxetin
    Jag har ätit fluoxetin regelbundet nåt år nu och gått upp nästan 30 kg. Jag använder även morfinplåster (Norspan 40 mikrogram). Enligt läkarna går man inte upp av morfin så de tror fluoxetinet är orsaken. Fruktansvärt jobbigt! Inga kläder som passar, mer värk och för att inte tala om sämre självkänsla. Bmi ligger på 32 så viktenheten tar inte emot mig Förrän Bmi är 34. Använder mig av rullstol ca 50% och kan inte gå längre sträckor. Vet inte vad man ska göra för att jag ska kunna gå ner igen. Har inte ändrat något i kosten, endast läkemedlen.

  • Av Ulle Ericsson 11 februari, 2015

    Kan du inte få motion på
    Kan du inte få motion på recept eller vad det heter? Då ökar ju chanserna att du kommer i kontakt med rätt personer som kan hjälpa dig. När man får sånt recept ska den som skrivit ut det även följa upp hur det har gått och då är risken mindre för att du glöms bort och allt bara blir värre utan att nån reagerar. Fråga din läkare om det här, det skulle jag göra!

  • Av Ulle Ericsson 11 februari, 2015

    Skulle svara på din kommentar
    Skulle svara på din kommentar men råkade skriva en helt ny, så se mitt svar till dig i egen kommentar här intill.

  • Av EDS-Zebran 11 februari, 2015

    Jag kan inte motionera. Mina
    Jag kan inte motionera. Mina ben bär inte och jag använder rullstol 50 %. Utomhus har jag permobil. Jag har EDS och är tyvärr hårt slagen av det. Minsta anträgning gör mig helt sängliggande…

  • Av Ulle Ericsson 11 februari, 2015

    Jag förstår, det låter som en
    Jag förstår, det låter som en jobbig situation. Men jag tycker ändå att du ska tala med din läkare om detta. Du borde få träffa en sjukgymnast som kan ge dig tips på sittgympa eller nåt. Sjukgymnasterna är duktiga på att anpassa graden av aktivitet till vad man klarar av. Önskar dig lycka till! Och berätta gärna här hur det går för dig!

  • Av Annika 15 maj, 2015

    Fluoxetin
    Jag åt Fluoxetin. Först 20 mg och upplevde några kilos minskning. Sedan dubblade doktorn dosen. Det blev inledningen på mitt sjukaste år. Jag gick upp över 30 kg på tre månader utan att ändra kosten. Min ämnesomsättning sjönk som en sten. Jag fick diabetesvärden och leverinflammation. Efter att jag satt ut den blev värdena normala efter några månader. Vikten kämpar jag fortfarande med och sköldkörteln är fortfarande inte i ordning. Enligt endokrin mycket vanliga biverkningar. Ta inte Fluoxetin lättvindigt!

  • Av Viktuppgång 14 juni, 2015

    Cipralex & citalopram
    Har under flera år ätit citalopram/cipralex och har stadigt ökat cirka 30kg i vikt trots noggrann kosthållning och motion.
    Har flertalet ggr önskat att få trappa ner och sluta för att se om jag kan klara mig utan. Har inte fått någon som helst hjälp från läkare.
    Känner mig som en fånge under denna medicin. Vill sluta men vågar/vet inte hur man gör själv.

  • Av PinarC 11 juli, 2016

    Cipralex/Esitalopram
    Jag har tagit cipralex och Esitalopram under nästan ett år och detta bidrog till att jag ökat i ca 20kg jag mår så dåligt av detta

  • Av anonym 1 september, 2017

    Voxra
    Hej, har nu ätit voxra i 4månader. Funkade klockrent på depressionen efter insättnings tiden. Det som jag undrar över är varför jag gått upp så mycket i vikt av den? 7 kilo och under 2månader trots att aptiten är sämre. Har inte ändrat kostvanor till mer onyttigt eller godis och sådant, tvärt om äter knappt sånt. Har ej heller ändrat andra vanor som motion och träning. Vore tacksam för svar. Är det en ovanlig biverkning? Fick och har rätt mycket biverkningar av voxra bla tillfällig bröstmjölk. Står ej med i fas men i USA reggade biverkning.

  • Av anonym 14 februari, 2019

    SSRI
    Gick upp ca 18 kg på 4 månader med paroxetin för 8 år sedan. De kilona sitter som berget. Jag var inte ens 30 då och ämnesomsättningen borde inte vara så himla usel. Detta gör mig så ledsen och vården bryr sig inte mycket. Har dock äntligen träffat en psykiater som såg till helheten; sömn/mat/rörelse/stress och inte bara piller.

Comments are closed.