Uppdaterad: 2010-06-15

Kommentera

Senaste om kosttillskott: "Vi behöver D-vitamin"

Bild

"Vår mat ska vara vår medicin och vår medicin ska vara vår mat", ska den västerländska läkekonstens fader Hippokrates ha sagt redan på 400 f.Kr.

Fakta om Kalcipos-D

Kalcipos-D är ett läkemedel som bör tas vid brist på kalcium och vitamin D3. Det kan även ges i förebyggande syfte och som en tilläggsmedicin om du lider av benskörhet.

Varning för:

Ät inte tillsammans med rabarber eller spenat. Kombinera inte med...

0
Ditt betyg: Inget
Läs mer och betygsätt!

Kosttillskottens vara eller inte vara, är en återkommande fråga. På en konferens anordnad av Karolinska Institutet redde några av Sveriges främsta forskare Håkan Melhus och Karl Michaëlsson ut frågetecknen kring tillskotten vitamin A och D.

Numera får vi vitamintillskott lite då och då, konstaterar Håkan Melhus, professor i klinisk
farmakologi vid Uppsala universitet och ortopedkirurgen Karl Michaëlsson vid
Uppsala kliniska forskningscentrum.

Alltifrån vitamin water till margarin är berikat med extra vitaminer och mineraler. Det tar lång tid att se mikronäringsämnenas effekter och verkan på hälsan, speciellt som många av vitaminerna är fettlösliga och lagras i kroppen.

1998 publicerade forskarduon sin första studie som visade att koncentrerade doser av vitamin A (retinol) ökar risken för benbrott och benskörhet. Ett resultat som senare bekräftades av forskare på Harvard University i USA.

-Sverige ligger i topp på världslistan över benskörhet och är samtidigt ett av de
flitigaste länderna på att berika livsmedel med A-vitamin, säger Håkan Melhus.

Det tog många år innan Håkan Melhus och Karl Michaëlsson larmrapport togs på allvar.

-Tolv år närmare bestämt, konstaterar Håkan Melhus och säger att doserna av vitamin A äntligen har reducerats i kosttillskott, lättmejeriprodukter och margarin.

Till skillnad från vitamin A, är forskarna överens om att vitamin D är ett bra tillskott.

-Med tanke på att främsta källan till D-vitamin är solljus är brist på vitaminen ett faktum i vårt nordliga land, säger Karl Michaëlsson.

D-vitamin kan skydda mot benskörhet, cancer och infarkter. Kosttillskottet ger starka tänder och minskar dödligheten.

Edward Giovannucci, forskare på Harvard Health and Medical School, Boston, USA, säger att tillskott av vitamin D bland annat motverkar uppkomsten av cancer i bröst, tjocktarm, ändtarm, livmoder, äggstockar och prostata.

Förutom att D-vitamin rekommenderas som kosttillskott, är rikligt solljus en gedigen källa, i brist på sol och piller kan vi även äta fet fisk, ägg eller kantareller.

Rekommenderade dagliga doser för kvinnor och män är cirka 7,5 mikrogram D-vitamin per dag. Gravida och ammande
däremot behöver upp till 10 mikrogram per dag.

Artikel skriven av Sofie Ingvarsdotter 2010-06-01

Kommentera artikeln

Diskutera

CAPTCHA
Denna fråga är till för att hurvida du är en människa för att förebygga automatiska spam inlägg.
Image CAPTCHA
Skriv av bokstäverna (stora och små) från bilden.

Fler nyheter

Uppdaterad: 2010-08-31

1 kommentar

För fyra år sedan bodde Martin, nu 21, på det isolerade ungdomshemmet Hassela på Gotland. När han fick diagnosen ADHD och rätt medicin förändrades hans liv för alltid.  
Uppdaterad: 2010-08-31

Inga kommentarer

En apparat som ger försiktig el-stimulering för att mildra långvarig smärta. Det erbjuds nu på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Carl Joel Johansson slipper sin smärta från handlederna efter olyckan på jobbet.
Uppdaterad: 2010-08-27

Inga kommentarer

Finland och Tyskland stoppar vaccineringarna. Här i Sverige har redan sex miljoner människor fått sprutan med Pandemrix. Nu har ytterligare fall av sömnsjukan rapporterats som en möjlig biverkning.
Uppdaterad: 2010-08-27

Inga kommentarer

Många får bättre hud av sol, fuktig luft och mycket utomhus, men inte alla. Krämer med kortison är det vanligaste sättet att behandla kliande hud. Tyvärr ger det många biverkningar och sol på kortison är inte bra. Nu lanseras eksemkrämer utan kortison.
Uppdaterad: 2010-08-25

2 kommentarer

Sex barn utvecklade narkolepsi efter att de fått vaccin mot svininfluensan. Nu utreder Läkemedelsverket om det finns något samband.
Uppdaterad: 2010-08-25

2 kommentarer

Fler blir hjälpta av medicinerna som inte verkar vara beroendeframkallande. Men långtidsstudier saknas.
Uppdaterad: 2010-08-25

Inga kommentarer

Allt fler löss har blivit resistenta mot de vanliga lusmedlen och Läkemedelsverket ändrar nu taktik. De nya rekommendationerna är att använda medel som fysiskt täpper till lössens andningsvägar i första hand.
Uppdaterad: 2010-08-25

Inga kommentarer

En ny typ av lins har utvecklats av spansk klinik som korrigerar synen när man sover.
Uppdaterad: 2010-08-25

Inga kommentarer

Nagelsvamp ska behandlas i ett tidigt skede, med alla medel, annars kan det vara svårt att bli av med. Men bara varannan blir botad. Björn, 42, har hittills inte vågat prova någon behandling.
Uppdaterad: 2010-08-12

25 kommentarer

Många diskuterar och frågar här på Dina mediciner om sköldkörteln och redaktionen planerar en sköldkörtel-special. Experter ska jagas, forskning ska utredas och allt ska upp på bordet. Det är vårt jobb. Har du några frågor som du vill ha utredda tar vi gärna med dem. Skriv frågor och synpunkter i kommentarsfältet nedan, så får du snart svar.
Uppdaterad: 2010-08-04

Inga kommentarer

Den lilla lusen är tillbaka. Nu med full effekt. Här är medlen som fungerar mot lössen, steg för steg. Snabbast, miljövänligast och säkrast är i många fall att strypa den.
Uppdaterad: 2010-08-02

Inga kommentarer

Se till att stabilisera ditt blodsocker, ät de rätta kolhydraterna tillsammans med fleromättade fetter, om du har bröstcancer i familjen, annars ökar risken för dig att få cancer visar ny studie som publiceras i Lancet.  
Uppdaterad: 2010-08-02

Inga kommentarer

Förkylning är alltid jobbigt, men kommer den samtidigt som sommaren är känns det nästan ännu värre. Men det finns hopp. Stärk immunförsvaret med något av de godkända naturläkemedlen och hjälp kroppen att bli frisk. Fort. Se vilken favorit Therese Alshammar har...  
Uppdaterad: 2010-08-02

1 kommentar

Nya supermediciner räddar fler njurar efter transplantationen. - Färre biverkningar, gör att vi kan ge högre doser, säger Gunnar Tydén, professor i njurtransplantationer vid Huddinge Sjukhus.
Uppdaterad: 2010-08-02

5 kommentarer

Tre sprutor, helt utan biverkningar, sedan kan du ta hem din katt igen. Svenska forskaren Hans Grönlund har uppfunnit drömvaccinet för alla kattälskare.