Hem Forum Livsstil Sömn vad finns det för olika sömnmediciner? Svar till: vad finns det för olika sömnmediciner?

#4170

H

Din läkare ljuger i princip
Din läkare ljuger i princip inte längre: du har provat det mesta. Det finns fler — men dessa är kraftigt narkotiska, eller så gör det mos av din hjärna. De som finns är Halcion (kort halveringstid) och Fluscand (flunitrazepam), det senare har dock så dåligt rykte och extrema restriktioner. Annars används ibland Nocinan som är neuroleptika som gör en väldigt, väldigt trött (tänk som Theralen fast starkare). När man kommit till Nitrazepam (steget efter imovane/stilnoct) så brukar läkare bli lite lätt frustrerade. Dels vill de att du skall sova gott — men ingen vill knarka ned dig. Många som tar de starkare sömnmedlen blir beroende av dem!

Nitrazepam förlorar sin hypnotiska effekt efter c:a 7 dagars konsekutivt användande – man måste alltid ha ett par sömnpillersfria dagar i veckan för att hjärnan inte skall vänja sig för mycket. Propavan, Lergigan och Theralen som förvisso inte är beroendeframkallande, kan kroppen vänja sig vid, och de får således något sämre effekt.

Du har testat Mianserin men inte Mirtazapin som också har trötthet som bieffekt, den såldes (och säljs) under märket Remeron. Valdoxan som är en ny antidepressiv medicin (agomelatonin) skall ha god effekt på sömnen och skall ’normalisera’ sömncykeln. Patienter med neuropsykiatriska funktionshinder kan ibland få rent melatonin utskrivet på licens av psykiatrar med specialkompetens.

Jag skulle, om jag var du, kräva en remiss till en läkare som specialicerat sig på just sömnproblem. Sover du så dåligt som du gör, och blir inte däckad av ens theralen+nitrazepam (det skulle göra i princip vem som helst till en sovande zombie) så är du definitivt i behov av en expert på ämnet. Man kan göra en sömnundersökning (man får sova, eller försöka sova, på sjukhus med en massa mätare på sig) och där har de även möjlighet att skriva ut medicin med en annan säkerhet än din vanliga psykiater.

Det finns en teknik som du inter verkar ha provat och det är sömndeprevention. Man börjar med att ligga i sängen max 5 h. Inte en minut längre. Först när man sovit fyra av dessa fem timmar får man ligga i sängen längre (20 min), och då utökar man sakta men säkert tiden man får ligga i sängen tills det motsvarar det sömnbehov man har. Det tar lång tid, det är en jobbig behandling, men den har rätt bra evidens vill jag minnas. Detta är dock inget man bör göra själv utan för att det skall fungera behöver man stöd och kontakt med någon som är utbildad för att göra ett schema som funkar för just en själv.

Motion, jag vet att du inte vill höra detta, har också det positiva egenskaper för sömnen. Det blir dock lätt en ond cirkel: sover man dåligt ids man inte motionera, och då sover man dåligt…