Hem Forum Sjukdomstrådar Metamina mot adhd? Svar till: Metamina mot adhd?

anonym

Dopamin kräver vitaminer
Amfetaminliknande preparat som Metamina, Ritalin e t c stimulerar kroppen att bilda dopamin (även noradrenalin, har jag för mig). Vid ett dagligt läkemedels-intag ska man tänka på att dopamin (såväl som noradrenalin och adrenalin) bildas av tyrosin (en aminosyra). Tyrosin behöver också vitamin B6 och B12 samt magnesium (mineral), vilka sammantaget främjar produktionen av dopamin (noradrenalin och adrenalin).

M a o kan ett adekvat, regelbundet intag av dessa vara viktigt för att undslippa brist!

98% av magnesium-halten finns inne i kroppens celler (intracellulärt), 2% i blodet. Ett blodprov på magnesium kan vara mycket missvisande eftersom magnesiumbrist i cellerna kan finnas ändå. Prov på B6 tas sällan inom vården.

Tyrosin är också viktigt för tillverkningen av sköldkörtelhormoner (ämnesomsättningen) samt för melanin (pigmentämne för håret).

Så, vid dopaminhöjande behandling förbrukas tyrosin, B6, B12 och magnesium i högre grad (till fördel för dopamin), vilket kan vara viktigt att känna till. Vad jag vet informerar läkarna inte om det.