Hem Forum Sjukdomstrådar Infektion Svininfluensa Ska man vaccinera sig mot svininfluensan? Svar till: Ska man vaccinera sig mot svininfluensan?

Kjell

Risker
Smittkoppor är utrotad i världen tack vare vaccin. 80% av alla barn fick mässlingsvaccin i år. Enligt UNICEF räddar vaccin ca 2,5 miljoner barn varje år. I regioner där vaccinationsgraden är låg till följd av t ex religiösa föreställningar, okunskap i kombination med rädsla och konspirationsföreställningar, bryter mässlingsepidemier ut då och då med dödsfall som följd och neurologiska handikapp.

Jag hade en släng av polio, hette barnförlamning då, innan det vaccinet togs i bruk, som i det tysta räddar barn från katastrofer.

Forskare är varken bättre eller sämre människor än vi andra. Det går därför inte att avrätta alla med motivet att de bara styrs av illvilja och pengar. Det finns industriforskning, beställd forskning och forskning finansierad av neutrala pengar. Även industriforskning kontrolleras genom att t ex FDA lägger ribban högt.

1/112.508 invånare i Storbritannien dog i svininfluensan, 1/951.700 i Sverige. Ett vanligt influensaår dör 1/128.000 inv i Sverige. Året innan svinflunsan fick 95 personer narkolepsi, influensaåret rapporterades 205 fall, netto 110 fall, en katastrof för varje fall!

Så länge skyddet av ett vaccin vida överstiger risken att drabbas av en biverkning kan jag inte se mina barn i ögonen och neka dom den självklara försäkringen. Och jag orkar heller inte bära det moraliska ansvaret att eventuellt bidra till smittspridningen när jag avstår från vaccination!

Du som avstår, vem tror du att du är? Beskyddad av högre makter? Varför skulle just du och dina barna klara dig undan alla sannolikhetslagar? Och ansvaret för oss andra? Ger du blod? Var står du i organdonationsfrågan? Var är solidariteten?