Hem Forum Livsstil Sömn Imovane, Propavan eller både ock? Svar till: Imovane, Propavan eller både ock?

M

Jobbigt
Hej. Jag är en tjej på 30 år som har problem med panikångest och sömnsvårigheter. Jag har ätit antidepressiva mediciner (fluoxetin) sedan 2001, då jag fick köras till sjukhus i ambulans pga min första panikattack. Jag var tvungen att köra till sidan mitt på mototvägen för att jag var övertygad om att jag skulle dö.
De antidepressiva gjorde först situationen värre i ca två vackor, sen började de hjälpa. Dessvärre har jag sedan dess succesivt behövt öka dosen, och på senaste tiden kan jag nätt och jämt kontrollera paniken, trots att jag äter maxdos. 2002 ställde en psykoog mig på väntelistan för kognitiv beteendeterapi, men jag fumlades nog bort i systemet. Tre månader, sa hon. Det var som sagt 2002. Tio år sedan…
Till saken: Jag har svårt att sova, det är näst intill omöjligt. Fick propavan och atarax, men det blir bara värre. Kan inte ligga still med benen och drömmer helt sjuka saker. Har tydligen börjat prata i sömnen också, något jag aldrig gjort tidigare. En dag fick jag en halv sobril av en väninna, och vilken skillnad! Jag behövde inte mer än så, jag somnade lugnt och sov skönt hela natten, fast jag tagit sobrilen redan på tidig eftermiddag dagen innan. Kan någon förklara för mig varför jag inte får sobril eller något liknande utskrivet? Atarax och propavan gör mig bara nojig och gör det helt omöjligt för mig att koppla av. Hjälp, någon?