Fisk skyddar mot barncancer
Fet fisk kan både förebygga och bota cancer i nervcellerna visar Helena Gleissmans forskning.
Neuroblastom är den vanligaste formen av cancer som drabbar små barn. Nu visar en stor studie, med bland annat svenska forskare, att vanlig fisk kan både förebygga och hjälpa medicinen att bota denna svåra cancerform.
Cancer i nervsystemet hos små barn kallas för neuroblastom. Prognosen för sjukdomen är mycket
dålig och omkring 40 procent av barnen dör av sjukdomen, skriver Karolinska Institutets forskare i sin sammanfattning.
Man vet sedan tidigare att fettsyran Omega 3, även kallad DHA, kan skydda friska nervceller från celldöd och även döda vissa typer av cancerceller. Nu har forskarna tagit reda på hur detta är möjigt.
- På samma gång som DHA dödar cancerceller i nervsystemet via hydroperoxyfettsyror, skyddar DHA friska nervceller från celldöd via protektiner. Om vi kan hitta ett sätt att styra denna process finns det alltså en god chans att DHA kan verka som både svärd och sköld hos neuroblastompatienter och fungera som ett komplement till cytostatikabehandling, säger Helena Gleissman, forskare vid Karolinska Institutet, i pressmeddelandet.
Varje år drabbas ett tjugotal barn av neuroblastom. Oftast upptäcks den genom att föräldrar eller läkare känner en knöl. Tumören kan ibland utsöndra hormoner som ger diarré, svettningar och andra symptom. Genom att tumören växer eller sprider sig kan den trycka på andra organ och därmed ge symptom.
Omega-3-fettsyran DHA finns framförallt i fet fisk, som lax, strömming och makrill. Nu fortsätter forskarna att ta reda på hur denna nya kunskap ska användas i cancerbehandlingen.
Studien är gjord av Helena Gleissman och professor Per Kogner med team på Karolinska Institutet och forskare från Harvard University.
Källor: Karolinska Institutet, Uppsala Universitet och Barncancerfonden
Artikel skriven av Dina mediciner 2010-03-01
Fler nyheter
Inga kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
6 kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
Inga kommentarer
Inga kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Annons
Artikel-kommentarer i ämnet
-
Skrivet 30/1 av anonym i Rökstopp viktigt vid cancer.
-
Skrivet 1/2 av anonym i Rökstopp viktigt vid cancer.
-
Skrivet 1/12 av U Fagerholm i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 6/12 av anonym i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 10/1 av Elias i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 13/1 av Stefan i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
Senaste inläggen
-
Skrivet 3/2 av SSKAnna i Hur får jag ADHD medicin?.
-
Skrivet 1/2 av anonym i Rökstopp viktigt vid cancer.
-
Skrivet 1/2 av Pippi i "Kraftig ångest, men inget hjälper!".
-
Skrivet 31/1 av Petra E i Vaccinera bort din allergi.
-
Skrivet 31/1 av 67 år kvinna i Lyrica kan narkotikaklassas.
-
Skrivet 31/1 av Botilda i Ska man vaccinera sig mot svininfluensan?.
-
Skrivet 31/1 av Botilda i Ska man vaccinera sig mot svininfluensan?.
-
Skrivet 30/1 av svärmor i Symtom på kroniskt trötthetssyndrom .






























Kommentera artikeln
Diskutera