spbc50f32

Det här handlar inte om mediciner men så här sa Jens Spendrups under sitt anförande för oss 40-tal entreprenör och innovatörer som var inbjudna till ett seminarium om företagande och varumärkesbyggande som Connect, Almi och advokatfirman Lindahl anordnade här i slutet av maj. De inbjudna föreläsarna var Jens Spendrup, VD för Spendrups och Carl-Fredrik af Sandeberg som är VD för företaget Differ, ett företag som är specialiserade på varumärkes-utveckling.

 

Det här handlar inte om mediciner men så här sa Jens Spendrups under sitt anförande för oss 40-tal entreprenör och innovatörer som var inbjudna till ett seminarium om företagande och varumärkesbyggande som Connect, Almi och advokatfirman Lindahl anordnade här i slutet av maj. De inbjudna föreläsarna var Jens Spendrup, VD för Spendrups och Carl-Fredrik af Sandeberg som är VD för företaget Differ, ett företag som är specialiserade på varumärkes-utveckling.

 

På 9:onde våningen på advokatfirman Lindahls kontor mitt i Stockholms city satt ett par kostymnissar med röda byxor och med sin iphone i högsta hugg för att hinna småjobba lite innan seminariet började. Och där kom jag in. På något sätt kände jag mig hemma, på ett annat inte alls. Men jag har ju drömmar för guds skull. Förhoppningar om att få jobba på ett starkt varumärke, eller få vara med och stärka något. Varumärken är coolt. Jag valde bland annat att skriva min c-uppsats i varumärkesbyggande och har alltid haft drömmar om att en dag få starta något eget. Därför är jag glad att jag får möjlighet att göra praktik på ett nystartat företag som Dina mediciner. Ett varumärke på väg upp, framåt. Få vara med och se hur det fungerar, utmana mig själv hela tiden och förstå att det krävs hårt arbete och driv för att bli något.

 

Just detta talade Jens Spendrups, VD för bryggeri Spendrups, om. Hur viktigt det är med personen bakom varumärket. Han berättade att Spendrups inte var så starkt som det är idag om det inte var för bröderna Spendrups driv. När han kom in i företaget fanns det inga pengar för marknadsföring. Det de helt enkelt gjorde var att "hajpa" företaget, åka ut och prata om det, bygga upp förväntningar och vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Som att sälja in en ölsort till operakällaren (en krog som alla krogar såg upp till) och låta dom få ensamrätt till ölen. När dom andra krogarna fick nys om den mystiska ölen ville dom såklart också ha den. Men bröderna höll dom på halsen vilket skapade stora förväntningar som sedan gjorde ölsorten till en enorm succé.

 

Jens Spendrups menade även att många av deras framgångarna, exempelvis ölsorten Mariestad, har vuxit fram ur misstag och av tillfälligheter. Som grundar sig i mentaliteten om att man måste våga för att vinna. Något alla vet men som kan vara svårt att hitta i det verkliga livet. Spendrups jobbar mycket efter trial and error-principen, och det kanske bara är 3-4 produkter per år som faktiskt blir något av alla de olika idéer de har. Men Jens Spendrups menar ändå att deras framgång till liten del beror på dessa tillfälligheter. Utan den bästa ingrediens är brödernas egen drivkraft ihop med att de hela tiden ser på sin omvärld och vad marknaden är mogen för.

Han anser att det finns två olika personlighetstyper. De som stirrade ner i backen och samtidigt klagar på att dom har otur hela tiden, och sen finns det dom som höjer blicken och ser andra i ögonen, tar in vad omgivningen har att erbjuda och blir inspirerade. Under den senare kategorin faller alltså bröderna Spendrups.

 

Så om du är en driven person som gillar din egen röst och har en idé. Starta ett företag ögona bums. För ett starkt varumärke är enligt Jens Spendrups till 10 % en bra idé och till 90 % utförandet.

Av Ellinor Daniels
3 juni, 2010
Annons