Uppdaterad: 2011-01-17
4 kommentarer
Choklad som medicin - hela listan
Choklad kan vara rena medicinen, men ät inte för mycket om du tar vanliga mediciner också. Foto:Jurek Holzer, Scanpix.
Många studier har fastställt kakaons välgörande effekter på vår hälsa. Nu har ytterligare en omfattande rapport publicerats.
Forskare från de tre universiteten Harvard Medical School, University of Düsseldorf och University of California har tillsammans gjort en studie på kakaobönans kemiska
sammansättning. Rapporten som presenterades i nyligen visade, återigen, att choklad är rena medicinen.
- Vi hade ett ärende med en kille som ville lansera choklad som läkemedel, men han visste nog inte riktigt hur krångligt och kostsamt den processen är. Det skulle kunna kosta upp till en miljard, berättar Lennart Forslund på Läkemedelsverket. Men det påstås att det är välgörande.
Ren 70- procentig choklad sänker bland annat blodtrycket, minskar kolesterolvärdet och är antidepressivt. Ju högre kakaohalt, desto mer nyttigheter som antioxidanter, vitaminer och mineraler finns det i chokladkakan. Men se upp. Hög kakaohalt är inte en garanti för att chokladbiten är nyttig. Du måste smaka dig fram. De hälsosamma flavonoiderna ger inte bara våra kroppar en riktig hälsokur, utan ger också chokladen den bittra smaken. En beskhet som får många att grimasera.
Därför tar tillverkarna bort de nyttiga antioxidanterna från godiset. Inte heller går det att kombinera den med mjölk. Nix, för då förvandlas det bruna guldet till sand, eftersom
antioxidanternas medicinska egenskaper försämras.
Här är de medicinska områden som forskarna menar kan påverkas med choklad:
Blodtrycksänkande
När vi äter mörk choklad frigörs kakaons nyttiga antioxidanter, bland annat de så kallade polyfenolerna. De stimulerar kvävgas som är ett ämne som finns naturligt i blodet. När kvävgasen ökar slappnar blodkärlen av och blodtrycket
minskar.
Kolesterolsänkande
Trots att choklad innehåller en hög andel mättat fett, visar studier att kakaosmöret sänker det onda kolesterolet och höjer det goda fettsyrorna.
En tredjedel av chokladens fett består av den enkelomättade oljesyran Omega -9, det vill säga samma nyttiga oljesyra som i olivolja. En annan tredje del består av stearinsyra som är ett mättat fett. Det fina med stearinsyran är att levern bryter ner den till oljesyra. Resultatet blir att choklad, precis som olivolja
ökar det goda och minskar det onda kolesterolet i blodet.
Placklösare
Åderförkalkning tros bero på att fria syreradikaler angriper det onda kolesterolet och oxiderar det. De oxiderade fettdropparna lagras i kärlväggarna och åstadkommer kronisk inflammation. Kärlväggarna blir tjockare och mindre rörliga, ju mer fett som lagras. Blodflödet minskar och blodtrycket höjs, tillslut kan åderförkalkning leda till att en blodpropp bildas, med allvarliga komplikationer så som hjärtinfarkt, stroke eller kärlkramp. Antioxidanterna i kakao oskadliggör de fria syreradikalerna så att inte fettet kan
oxideras och lagras i blodkärlen, resultatet blir att kakao motverkar åderförkalkning.
Ångestdämpare
I kakao finns många viktiga aminosyror,
bland annat Tryptofan som tillverkar signalsubstansen Serotonin. Serotonin förekommer bland annat i hjärnan där det har till uppgift att reglera funktioner som ilska, humör och sömn. När Serotoninnivån i hjärnan är för låg påverkas humöret och risken för klinisk depression ökar.
Lusthöjare
Serotonin reglerar lustfunktionen, framför allt påverkar signalsubstansen vår sexlust. Choklad innehåller som du precis läste, Tryptofan, byggstenen till Serotonin. När vi äter choklad ökar serotoninnivåerna i hjärnan. Dessutom visar studier att choklad har samma pulshöjandeeffekt som en upphetsande kyss. Det är kanske inte så konstigt att choklad är populärt att ge bort på dejten?
Rena hjärtmedicinen
Ett regelbundet intag av kakao minskar risken för blodproppar, stroke och hjärtinfarkt med upptill femtio procent. I rå kakao finns det stora mängder antioxidativt magnesium. Genom att undersöka personer som drabbats av hjärtinfarkt har forskare kommit fram till att de flesta har alldeles för låga magnesiumvärden.
En chokladkaka på 100 g täcker en femtedel av det dagliga magnesium behovet.
Ökar insulinkänsligheten
Både diabetes typ 2 och hypoglykemi beror av insulinokänslighet. Tack vare flavonoiderna i kakaon förbättrar choklad insulinkänsligheten, vilket leder till att choklad skyddar
mot alla former av blodsockersjukdomar.
Uppiggande
Inte bara en sockerkick. Kakao innehåller ämnen som koffein, teofyllin och teobromin som gör oss
piggare. Teobromin kan i stora mängder få luftrören att vidgas, vilket underlättar andningen och vi får mer syre i blodet.
Viktminskande
Tro det eller ej, men vetenskapliga studier har visat att kakao hjälper dig att gå ner i vikt. Bland annat är rå kakao rik på fibrer som förhindrar fettinlagring. Dessa nyttiga fibrer bidrar även till ökad mättnadskänsla.
Blodförtunnande propplösare
En propp bildas då blodplättar koagulerar. För att en blodpropp ska bildas måste blodplättar
koagulera. Studier har visat att kakaons flavonoider motverkar just koagulering. När inte blodkroppar kan klibba ihop sig, kan inte proppar bildas. Choklad har därför tillskrivits blodförtunnande egenskaper i klass med läkemedel som Trombyl.
Tumörhämmare
Kakaons fytokemikalier hämmar tillväxten av tumörer i tjocktarmen.
Boost för immunförsvaret
Kakao innehåller en massa antioxidanter, vitaminer och mineraler. En god bit mörk choklad innehåller bland annat vitamin A och E, fosfor, järn, kalium, selen och magnesium. Choklad med alla sina nyttigheter är rejäl boost för immunförsvaret.
Källa: Läkemedelsverket, Vitalt vetande
________________________________________________
Kan choklad vara farligt att kombinera med annan medicin?
- Det finns dåligt med data om det, det betyder inte att farmakodynamiska interaktioner skulle kunna förekomma, säger Lennart Forslund, läkare på Läkemedelsverket. Jag hade ett ärende med en tjej en gång som ätit mycket lakrits, som påverkar saltbalansen, hon höll på att dö faktiskt.
Artikel skriven av Sofie Ingvarsdotter 2009-10-23
Fler nyheter
Inga kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
6 kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
Inga kommentarer
Inga kommentarer
2 kommentarer
1 kommentar
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Inga kommentarer
Annons
Artikel-kommentarer i ämnet
-
Skrivet 1/12 av U Fagerholm i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 6/12 av anonym i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 10/1 av Elias i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 13/1 av Stefan i Omega-3 kan skydda vid prostatacancer.
-
Skrivet 28/3 av anonym i Kosttillskott var anti- depressiva och hostmedicin.
-
Skrivet 24/6 av Fredrik Marthell i Kosttillskott var anti- depressiva och hostmedicin.
Senaste inläggen
-
Skrivet 3/2 av SSKAnna i Hur får jag ADHD medicin?.
-
Skrivet 1/2 av anonym i Rökstopp viktigt vid cancer.
-
Skrivet 1/2 av Pippi i "Kraftig ångest, men inget hjälper!".
-
Skrivet 31/1 av Petra E i Vaccinera bort din allergi.
-
Skrivet 31/1 av 67 år kvinna i Lyrica kan narkotikaklassas.
-
Skrivet 31/1 av Botilda i Ska man vaccinera sig mot svininfluensan?.
-
Skrivet 31/1 av Botilda i Ska man vaccinera sig mot svininfluensan?.
-
Skrivet 30/1 av svärmor i Symtom på kroniskt trötthetssyndrom .






























Kommentera artikeln
Kommentar av Stefan
Skrivet 13/1
Choklad som medicin
Hej!
Den där goda Xocai chokladen som Carina pratar om innehåller mest av alla choklad som finns ute på marknaden idag 2012. Men det är viktigt att äta chokladen på rätt sätt för att ta del av kakaons alla positiva egenskaper. Hur mycket man behöver är helt beroende för hur man mår och vilket intag kroppen kan ta emot. Alltså.. Hur äter man den då????.... Det vet vi..Titta gärna in på www.chocolatedreams.se eller besök vår facebook sida chocolatedreams. Där pratar vi oxå om bla Anti Aging och 100.000 orac.
MVH
Team Chocolatedreams
Kommentar av Johanna
Skrivet 11/4
Choklad i rå form
Det finns något som är snäppet bättre och det är råa kakaonibs, det är krossade kakaobönor. Sjukt mycket antioxidanter och ännu bättre näringsvärden eftersom det inte upphettas och blandas med socker. Jag brukar blanda det i flingorna eller äta direkt. Läste att 2 msk råa kakaonibs innehåller lika mycket som 3 kg brocoli. Brukar köpa dom på nätet, de är svårt att hitta i vanliga butiker.
http://www.grongava.se/shop/product/raa-kakaonibs
Kommentar av anonym
Skrivet 3/3
Inte vilken choklad som helst....
Jag direktimporterar nu den omtalade Xocai hälsochokladen tillsammans med några yrkeskollegor och erbjuder mina klienter den, väl rekomenderad av ett stort antal vetenskapliga studier på bla Karolinska Institutet, Södersjukhuset, Lunds regionssjukhus. Som sjuksköterska med 40 års yrkeskunnande och med master of public health kräver jag seriösa kontroller av mina produkter och Xocai är i dag världsledande som hälsofrämjare. Jag håller därför seriösa föreläsningar i "Choklad som medicin" där alla får kunskapen samt möjlighet att provsmaka.
En Xocai motsvarar 22 apelsiner och fungerar som ett optimalt rostskydd mot syreangrepp vi alla utsätts för med åren...och som leder till olika sjukdomar som...starr, diabetes, demenser, hjärt-kärlsjukdomar, ledåkommor, fettet i kroppen härsknar med åren...Prover kan förmedlas per post mot portokostnad.
Margareth Berglund
Östersund
margarethberglund@spray.se
Kommentar av Carina Friberg
Skrivet 5/11
Det finns nu en choklad som
Det finns nu en choklad som är kallpressad och utan raffinerat socker och andra onyttiga tillsatser. Den innehåller även acai bär. Antioxidant innehållet är 59 700 Orac. 1 En chokladbit på 6 gram motsvarar ca 250 gram färsk spenat i antioxidant innehåll.
Chokladen är riktigt god.
Läs mer och chokladen Xocai på www.xwell.se
MVH
Carina
Diskutera