somnproblem250

För lite sömn kan leda till utmattning, depression, fetma och ökad risk för olyckor och sjukdomar. Här är några tips på hur du kan sova bättre. 

Olika sorters sömnmediciner som Imovane eller Propavan kan hjälpa vid tillfälliga problem, men för många handlar det om att ändra sina rutiner.

 

Det här är sömnforskaren bästa tips:

  • Ha mörkt och svalt i sovrummet. Det ska vara kall i rummet och varmt under täcket så att kylan kommer genom munnen. 
  • Investera i en bra säng. 
  • Undvik kaffe, te, cola, alkohol och energidryck sex timmar före sånggåendet. Så långt tid tar det nämligen innan hälften av koffeinet har försvunnit.
  • Gå inte och lägg dig hungrig.
  • Ha regelbundna tider.
  • Fysisk aktivitet är bra.
  • Undvik att ta tupplurar under dagen och att sova för länge på morgonen - hur lite du än sovit natten innan.
  • Öva avslappning.
  • Ta ett varmt bad någon timme innan du går och lägger dig.
  • Ha nedvarvningstid innan du lägger dig.
  • Ha sänggåenderutiner.
  • Gå inte och lägg dig om du inte är trött.
  • Undvik annat än sömn i sängen (arbete, TV och så vidare.) 
  • Om du inte kan sova, gå upp och gör något annat tills du blir sömnig.
  • För vissa blir dygnsrytmen störd av att hormonet melatonin inte fungerar som det ska. Vid oregelbundna tider och för många äldre kan kroppens egna produktion helt enkelt försämras. 

 

Läs mer om Melatonin

Läs även: Prylarna som ger dig bättre sömn

 

Källa: Torbjörn Åkerstedt, Karolinska Institutet 

Av redaktionen
21 november, 2011

2 kommentarer

  • Av Eima 27 juli, 2013

    Sömn
    Jag har testat allt som står i artikeln om råd för att kunna sova. Jag lyssnar även på avslappningsband och sömnband. Men inget hjälpte. När jag drabbades av fruktansvärda kramper från knäna och neråt och fötterna kändes helt förfrusna och läkaren sa att det är iallafall inget med cirkulationen men varken Husläkare eller Neurologläkare vet vad det är. Då fick jag först från Neurologläkaren prova många olika mediciner och även mediciner som Parkinsonssjuka tar men inget hjälpte. Då fick jag till slut prova Lyrica och det hjälpte. Jag tar 75mg till natten. Jag sover också bra på det och vaknar utvilad. Så vad är det i Lyrica som gör att jag inte bara sover bra och slipper kramperna och köldkänslan i fötterna utan dessutom vaknar utvilad och känner mig pigg? Jag är rädd för Lyrica. Behöver jag vara rädd för Lyrica? Jag tar ju bara 75 mg till natten. Är Lyrica ett medel som effekten avtar efter en tid och man behöver öka dosen?

  • Av nettis 30 april, 2016

    Hej
    Lyrika är väldigt

    Hej
    Lyrika är väldigt beroende framkallande och brukar vara svårt att avsluta tänk på det
    det är narkotika klassat är väl därför du sover så bra

Comments are closed.